Recension: The Jak and Daxter Trilogy

Jak och Daxter vesslar vidare i högupplöst format

Under det glada 90-talet hade varje respektabel spelkonsol sin egen maskot. Nintendo hade Mario och Sega hade Sonic. Sony hade egentligen ingen reell maskot, men under PlayStation 2-eran kom det inte mindre än tre allvarliga försök till titeln - Sly Cooper, Ratchet & Clank och Jak & Daxter. Ingen fick dock äran att bli den officiella maskoten.

Naughty Dog, som även innan Jak & Daxter fått lite blodad tand under PlayStation 1-eran med Crash Bandicoot-spelen, försökte sig här på en lite mer humoristisk karaktär, komplett med en medhjälpare och betydligt öppnare tredimensionella världar att utforska.

The Jak and Daxter Trilogy innehåller de tre primära PlayStation 2-spelen: Jak & Daxter: The Precursor Legacy, Jak II: Renegade och Jak 3.

När spelen först kom till PlayStation 2 var de smått tekniska mirakel - för tiden stora, öppna världar utan en tillstymmelse till laddningstider mellan olika områden. Något som nuförtiden nästan tas som givet för sandlådespel, men som då var en revolution tack vare Naughty Dogs tekniska magi och progressivt laddande av spelvärlden.

Naughty Dog pratar om Jak and Daxters utveckling

"När spelen först kom till PlayStation 2 var de smått tekniska mirakel - för tiden stora, öppna världar utan en tillstymmelse till laddningstider mellan olika områden."

Jak har under de tre spelen ständig hjälp av sin kamrat Daxter, som i första spelet råkar ut för en liten olycka involverande mörk Eco-energi och transformeras till en ottsel, en hybrid mellan utter och vessla. Hela första spelet går sedan ut på att försöka hitta ett sätt att reversera denna olycka, samt att klura ut vad de mystiska krafterna kommer ifrån. Det pratas mycket om Föregångarna, som lämnat reliker runt omkring i världen. Detta är sedan ett återkommande tema i alla tre spelen. Att samla på sig reliker och artefakter som dessa mystiska varelser lämnat efter sig.

En liten, idyllisk by och dess närliggande områden är det som utforskar i Jak & Daxter: The Precursor Legacy. Bybor behöver hjälpas i utbyte mot kraftceller, något som behövs för att först aktivera en svävarcykel och senare lite andra hinder i spelet. Att effektivt nyttja Eco-energi som finns här och där i världen är också viktigt - blå Eco får Jak att röra sig snabbare och kunna aktivera vissa stängda dörrar, grön Eco läker honom, röd Eco ger starkare attacker, och så vidare. Men i grund och botten är det ett solitt plattformsactionspel med en enorm, öppen värld att utforska och charmiga fiender att besegra.

I andra och tredje spelet accelererar tempot lite och byter stilen en smula. Jak II: Renegade har tydligt influerats av de dåtida Grand Theft Auto-spelen, och utspelar sig till största delen inuti en stad: Haven City. Det är även betydligt mörkare i stilen och Jak får här även en smärre attitydförändring, inte helt olik Prince of Persia-serien där det andra spelet var betydligt mörkare i ton. Det friare upplägget innebär en del onödigt vandrande eller fordonsåkande för att ta sig runt i staden, prata med folk och lösa uppdrag.