Recension: Street Fighter X Tekken

Titanernas kamp

Street Fighter. Tekken. Dessa två namn är i det närmaste institutioner i spelvärlden. Så gott som alla har någon form av relation till antingen Street Fighter eller Tekken, oavsett om den är bra eller dålig. Personligen har jag nästan bara bra minnen av Tekken och en mängd helt fantastiska minnen av Street Fighter. Capcom och Namco har med sina respektive serier i princip på egen hand definierat slagsmålsspelen, om än på två väldigt olika sätt.

Tekken har alltid handlat om slagsmål med djup. Och med djup menar jag 3D-djup, alltså möjligheten att röra sig i sidled för att på så sätt få till taktiska attacker. Street Fighter däremot har sedan sin debut för 25 (!) år sedan ägnat sig åt att slipa klassisk 2D-fighting till perfektion, något som undertecknad anser de lyckades med i och med Street Fighter IV som släpptes 2009.

Nu har stunden alltså kommit då dessa två serier möts och vi spelare får chansen att puckla på varandra som slagskämpar från de olika serierna. Street Fighter x Tekken är utvecklat av Capcom och är därför betydligt mer inspirerat av Street Fighter-serien, detta då det kommande Tekken x Street Fighter kommer att utvecklas av Namco och hämta spelmekaniken från Tekken. Men nu ska vi inte gå händelserna i förväg då det sistnämnda spelet inte lär släppas än på ett bra tag.

Däremot har Street Fighter x Tekken anlänt för att bjuda på det ultimata crossover-fightingspelet i 2D. När jag startar upp Street Fighter x Tekken för första gången för jag något som jag sällan gör när jag spelar slagsmålsspel. Jag börjar nämligen beta mig genom tutorial-läget.

Ny spelvideo från Street Fighter X Tekken

När jag vanligtvis spelar fightingspel brukar det inte ligga speciellt mycket taktik eller finess bakom mitt agerande. Jag är inget proffs, snarare långt ifrån, så jag brukar aldrig ta mig tid att försöka lära mig långa kombinationer utan förlitar mig istället på traditionella slag och sparkar varvat med ett och annat kast och kanske någon specialattack.

"Personligen har jag nästan bara bra minnen av Tekken och en mängd helt fantastiska minnen av Street Fighter. Capcom och Namco har med sina respektive serier i princip på egen hand definierat slagsmålsspelen, om än på två väldigt olika sätt."

Men av någon anledning så drogs jag i det här fallet till träningsläget, och det var nog tur då det finns en hel del att lära sig i Street Fighter x Tekken. Dels så är det specialrörelser med namn som Launcher, Cross Rush, Super Arts, Pandora och Boost Combo. Som tur är låter dessa rörelser betydligt krångligare än vad de i själva verket är, även om många av dem kräver rejält flinka fingrar för att kunna användas på bästa sätt. Dessa förklaras på ett hyfsat enkelt och pedagogiskt sätt i tutorial-läget, som leds av Street Fighters största tönt, Dan.

I dessa små lektioner förklaras även det nya systemet med Gems. Detta är små kristaller eller ädelstenar som kan låsas upp på olika sätt och som modifierar hur din slagskämpe agerar. En Gem kan till exempel göra så att alla svåra specialattacker blir mycket lättare att utföra och en annan kan göra att du rör dig snabbare eller slår hårdare.

Spelare kan ha ett par Gems med sig i varje match och för att de ska aktiveras krävs en speciellt utförd manöver. Dessa kan variera mellan idiotiskt enkla saker som att sparka någon samtidigt som din karaktär duckar, till betydligt svårare rörelser.