Eurogamer.se

Recension: Zumba Fitness Rush

Dags att skaka rumpa igen!

Om vi ska tro Alberto Perez, skaparen av Zumba, kom fenomenet till genom ett misstag. Alberto glömde skivorna med musik till sin aerobicsklass och fick ta det han hade i bilen istället. Han improviserade sedan ihop ett pass som funkade till den latinamerikanska musiken och deltagarna älskade det.

Cirka 15 år senare har Zumba vuxit till en enorm industri med certifierade tränare, dyra dvd-kit som säljs i tv-kanalerna och nu även dansspel till Kinect. Zumba Fitness Rush är alltså uppföljaren till Zumba Fitness från 2010, som trots Kristoffers föga smickrande 1/10 såldes i flera miljoner exemplar och låg högt upp på topplistorna under en lång period efter sitt släpp.

Uppföljaren är med andra ord en given kassako redan på förhand för 505 Game och frågan vi då såklart ställer oss är om det är ett lika bedrövligt spel som sist. Det korta svaret på den frågan är nej, men det var väl lite som att slå in en öppen dörr.

Likt sin föregångare är Zumba Fitness Rush en interaktiv träningsvideo, varken mer eller mindre. Spelet innehåller ytterst lite i form av riktig spelbarhet, däremot är det fullständigt fullproppat med träningspass i alla tänkbara intensiteter och längder.

Lanseringstrailern för Zumba Fitness: Rush

"Något 505 Games däremot verkar ha lärt sig är att programmera Kinect-kameran lite bättre."

Det finns ett pyttelitet träningsläge för de som vill lära sig grundstegen, det behandlar dock bara fyra grundsteg för varje typ av dans. På den här fronten finns det fortfarande mycket att önska och varför jag inte kan plocka ut en låt och sedan köra den i ett lägre tempo och träna in den är ett mysterium.

Något 505 Games däremot verkar ha lärt sig är att programmera Kinect-kameran lite bättre. Det känns som att spelet känner av hyfsat väl om jag sätter ett steg eller inte. Någon vidare indikation på vilken nästa rörelse är finns dock fortfarande inte, vilket blir frustrerande till en början. När jag väl vant mig känns det på sätt och vis ganska befriande att bara ösa på och inte fundera så mycket på om jag får bra poäng eller inte, träningspassen är nämligen förbannat roliga.

Tränarna är tagna direkt ur den verkliga förlagan och animationsarbetet får klart godkänt; deras ansikten är å andra sidan stelopererade och när de dessutom knappt säger någonting heller blir helhetsintrycket en smula fattigt.

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!