Recension: Metal Gear Solid: Snake Eater 3D

Naken orm i 3D

Jag har alltid varit svag för spionfilmer. Det är något som fascinerar mig med superagenter som arbetar för hemliga organisationer som räddar världen till vardags utan att vi vanliga dödliga ens märker det. Att de använder huvudet innan de överväger att dra sina pistoler är ett stort plus i min bok, även om de förstås alltid tvingas in i spektakulära eldstrider förr eller senare ändå.

Som du vet har jag även ett brinnande intresse för spel, och med den ekvationen vore det helt ologiskt om jag inte skulle uppskatta Metal Gear Solid när det dök upp till PlayStation år 1998. Denna filmiska spionthriller var min och många andras våta dröm när vi fick axla rollen som stenhårde Solid Snake, smygandes i trånga ventilationstrummor och iskalla snödrivor i sitt försök att rädda världen från kärnvapnet Metal Gear Rex.

Spelet revolutionerade spelvärlden på flera sätt. Det bjöd på en riktigt spännande och komplex handling med välregisserad dialog och fantastisk, cinematisk berättarteknik. Verket bröt ständigt den fjärde väggen genom att tala direkt till dig som spelare på otroligt snygga och stämningsfulla sätt. Dessutom gick det inte att spela som traditionella actionspel - konfronterade du dina fiender med ett vapen i högsta hugg var du dömd att misslyckas. Istället gällde det att gömma sig och smyga förbi vakterna på kreativa sätt - som att fånga deras uppmärksamhet innan du sprang runt dem genom att skapa oljud i form av knackande på väggar, eller kanske gömma dig i en stor wellpappkartong så fort någon var på väg att vända sig mot dig.

De första 15 minuterna

"Att Metal Gear Solid 3 och Naked Snakes första riktiga uppdrag är ett fint stycke spelhistoria som alla borde ta del av råder det ingen tvekan om, frågan är dock om 3DS är rätt format att uppleva mästerverket på."

Spelet var helt genialiskt och jag är knappast ensam om att hålla Metal Gear Solid som ett av mina absoluta favoritspel någonsin. Alla dess uppföljare har också hållit en extremt hög kvalitet, och även om jag gillar helheten i ettan bäst så har senare delar överträffat originalet på flera andra punkter. Mest imponerad är jag av seriens tredje del, som tog genren flera steg framåt både spelmekaniskt och berättartekniskt. Det är också denna del som är den mest storslagna i serien, vilket gör det smått ironiskt att det också är det äventyret som Konami valt att konvertera till det väldigt lilla formatet 3DS.

Precis som originalet är Metal Gear Solid: Snake Eater 3D ett fruktansvärt välgjort och spännande spel. Titeln äger rum flera år före händelserna i Shadow Moses, och utspelar sig mitt under kalla kriget i sovjetiska djungler. Denna gång ligger lika stor fokus på att överleva den tuffa terrängen som att infiltrera fiendebasen obemärkt. Handlingen är mycket engagerande, karaktärsdesignen imponerar, mellansekvenserna är härligt överdrivna och bosstriderna är mer episka än vad jag tidigare trodde var möjligt. Att Metal Gear Solid 3 och Naked Snakes första riktiga uppdrag är ett fint stycke spelhistoria som alla borde ta del av råder det ingen tvekan om, frågan är dock om 3DS är rätt format att uppleva mästerverket på.

Nyversionens första och största problem dyker nämligen upp så snart som du tar dina första stapplande steg med Snake. Precis som i Subsistence-versionen av originalet styr vi vår protagonist ur ett tredjepersonssperspektiv där kameran går att vrida lite hur som helst, problemet är bara att du gör detta med hjälp av maskinens fyra actionknapparna - det vill säga A, B, X och Y.

Att det blir oprecist att se sig omkring och sikta med vapnen på detta sätt säger sig självt, och för första gången någonsin saknar jag den låsta fågelvyn som en gång i tiden var den enda valbara kameravinkeln i Metal Gear Solid 3 till PS2. Äger du en Circle Pad Pro går det lyckligtvis att ersätta kamerakontrollen med denna analoga spak som ger betydligt bättre precision, men det är synd att kontrollen ska vara så pass problematisk för alla oss andra.