Recension: Rayman 3 HD

En modern(iserad) klassiker

Jag ser Rayman 3: Hoodlum Havoc som en tvättäkta plattformsklassiker, det skall sägas med en gång. Det tog allt som var bra med Rayman 2 och utvecklade och gjorde det ännu bättre. Allt från känslan i kontrollerna till de psykedeliska, discoinspirerade räls-banorna till de nya kraftökningarna genomsyrar hela Rayman 3 med något som enklast kan definieras som ren och skär spelglädje.

Därför var det som att återse en kär gammal vän när jag satte mig ner med Rayman 3 HD, som alltså är en polerad nyversion av spelet som släpptes för nio år sedan. Allting är sig likt, om än i betydligt högre upplösning och med stöd för troféer och topplistor.

Till och med rösterna är desamma som i originalet, vilket gläder mig oerhört då det innebär att jag återigen får höra favoritskådisen John Leguizamo som Raymans vän Globox. För de som inte känner till Leguizamo så är han kanske mest känd för rösten till Sid i Ice Age samt rollen som Toulouse-Lautrec i Moulin Rouge (samt givetvis för att ha spelat Luigi i Super Mario Bros: The Movie).

Allting är som sagt sig likt vilket innebär att det fortfarande bjuds på utomordentligt plattformande genom färgstarka och kreativa nivåer som aldrig upphör att förvåna mig, blandat med mysig musik och härlig humor.

Presentationstrailer för Rayman 3 HD

Men allt är inte solsken och glass, tyvärr. Eftersom det i princip rör sig om en direkt portning med bättre grafik så innebär det även att spelets problem har följt med till den nya versionen. Kameran envisas till exempel med att bråka i tid och otid, vilket känns väldigt frustrerande.

Även striderna i spelet kan vissa stunder kännas lite väl klumpiga. Humorn som jag nämnde tidigare faller också lite platt ibland då det blir lite för mycket metahumor när spelets virtuella manual börjar bråka med en av karaktärerna. Problemet är att karaktären pratar, men manualen svarar bara via text, vilket kan vara väldigt förvirrande.

"Rayman 3 HD är precis så bra som jag minns det. Oavsett om ni missade spelet när det släpptes första gången eller om ni minns det med samma värme som jag så är detta ett i princip obligatoriskt köp för plattformsälskare"

Detta problem blir ännu tydligare då den ganska svaga ljudmixen också följt med. Allmänna ljudeffekter och musiken är fortfarande lika bra som jag minns dem, men samtidigt är ljudnivåerna lika dåliga som för nio år sedan.

Ibland är ljudet så dåligt mixat att jag knappt hör karaktärerna prata trots att det är en filmsekvens - och rösterna är överlag väldigt låga. Plus att killen som gör rösten till Rayman låter så stel och tråkig att jag nästan vill stänga av vissa stunder. Som tur väl är har strålmannen kanske minst repliker av alla i spelet, så det är inget större hinder egentligen.

Detta är ett par problem som jag verkligen stör mig på i dagsläget, då jag numera vant mig vid fantastiska ljudmixar och kamerasystem som är lätta att kontrollera.

Men det är trots allt ett snart tio år gammalt spel i ny skrud det rör sig om så jag kan inte gnälla för mycket på dessa problem. Särskilt inte när allt annat i Rayman 3 HD är precis så bra som jag minns det. Oavsett om ni missade spelet när det släpptes första gången eller om ni minns det med samma värme som jag så är detta ett i princip obligatoriskt köp för plattformsälskare, trots dess brister.

Rayman 3: Hoodlum Havoc var ett fantastiskt spel när det släpptes och med hjälp av stöd för troféer och uppdaterad grafik visar Ubisoft att det håller lika bra än i dag.

9 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Rayman 3 HD David Wahlström En modern(iserad) klassiker 2012-03-20T18:00:00+01:00 9 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!