Recension: Inazuma Eleven 2

Långa bollar på Jimmy

Toby var inte helt nöjd med japanska fotbollsrollspelet Inazuma Eleven (5/10) när han recenserade det för drygt ett år sedan. Dels tyckte han att karaktärerna var alltför skruvade och schablonmässiga, men dels kände han också att själva fotbollsspelandet var slumpmässigt och repetitivt.

Jag fick aldrig tillfälle att ge mig i kast med Inazuma Eleven, så egentligen har jag inget att jämföra med när jag plockar upp Mark Evans målvaktshandskar i Inazuma Eleven 2 till Nintendo DS. Om det är en nackdel eller fördel återstår väl att se under recensionens gång.

Den tydligaste skillnaden mellan Inazuma Eleven 2 och föregångaren är att spelet är uppdelat i två versioner, likt exempelvis vissa titlar i Pokémon-serien. Du kan välja mellan att skaffa Inazuma Eleven 2: Firestorm eller Inazuma Eleven 2: Blizzard - och Nintendo Bergsala skickade oss det senare. Skillnaden är minimal, det handlar om samma bakgrundsberättelse men några av karaktärerna är utbytta och en del motståndarlag likaså.

Inazuma Eleven 2 trailer

Exakt vilken version du kommer att föredra får du alltså läsa dig till, vilket potentiellt avslöjar en del av berättelsen - för nykomlingar som jag lär det inte spela någon roll.

"Att döma av det lilla jag sett från Inazuma Eleven är uppföljaren nästan exakt likadan."

Vad som däremot spelar roll är vilka karaktärerna är och deras relation tillvarandra; som nytillkommen får du ingen som helst introduktion utan kastas rakt in i händelserna bara några veckor efter det att fotbollsskolan Raimon tagit hem den stora japanska ligatiteln för ungdomar, vilket alltså skedde i Inazuma Eleven. Spelets huvudperson, målvakten Mark Evans (en töntig västversion av originalnamnet Endou Mamoru), är en fotbollstokig kille som med yviga gester och gäll röst gastar sig igenom spelet och är nästan sjukligt pepp oavsett vilka vedermödor livet kastar över honom.

Att döma av det lilla jag sett från Inazuma Eleven är uppföljaren nästan exakt likadan, rent speltekniskt. Själva rollspelsmomenten består av att lyssna på vad folk säger och gå till de platser eller människor folk ber dig. Just den biten känns, som rollspel räknat, väldigt begränsad och finns egentligen bara till för att bygga upp stämningen inför varje match - lite som försnacket till tv-fotboll; inte nödvändigt för spelet som sådant, men för stämningen.

Berättelsen menar att Raimon nu är Japans bästa ungdomslag, men laget får inte sola sig i glansen särskilt länge. En hoper utomjordingar har nämligen bestämt sig för att invadera jorden och utmanar skolor runtom i Japan på det spel de anses vara bäst på - fotboll. Därför dimper laget Gemini Storm från Alius Academy ner och hotar förstöra hela skolbyggnaden på Raimon High om de inte spelar och besegrar motståndarna.

Rymdvarelserna visar sig vara alldeles för mäktiga och i jättelika explosioner försvinner Marks och de andra barnens skola, och därefter ger sig det invaderande fotbollslaget till nästa läroanstalt. Och nästa, och så vidare. Mark Evans samlar ihop sina slagna mannar och ger sig efter Gemini Storm, fast besluten att en dag slå dem på fotbollsplanen och skicka hem hotet mot vår planet.