Eurogamer.se

Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai

Samurajen faller inte långt från trädet

De rosa sakurablommorna står i full blom men från min plats på slagfältet syns de knappt på grund av den tjocka krutröken som till och med får solens strålar att mattas av. Överallt ligger livlösa kroppar men detta är inte resultatet av en hedersvärdig strid där klinga möter klinga. Detta är resultatet av det moderna samhället, slutet på en era och början på något helt nytt.

För nästan exakt ett år sedan recenserade jag Creative Assemblys triumferande återkomst till det feodala Japan med Total War: Shogun 2. Nu är det åter dags att njuta av körsbärsträdens blomning men nu med helt andra förutsättningar.

I den fristående expansionen Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai har ett traditionsfyllt och isolerat Japan motvilligt fått känna på västvärldens nymodigheter. Japans kejsare inser till sin förtvivlan att modern teknik är svår att stå emot och börjar så smått liera sig med de påträngande krafterna.

Exklusiv video från Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai

Men det finns fortfarande starka grupperingar som helt är emot denna modernisering och istället kämpar för att behålla shogunatet och det traditionella Japan. Detta är premissen och du kommer att ta ställning för eller emot inflytandet från de nya elementen i landet.

Upplägget i densamma som grundspelet och erfarna spelare har inget att frukta då mångt och mycket är sig likt. Några undantag finns såklart och jag kommer därför bara inrikta mig på det som är nytt i denna text.

För att symbolisera den snabba moderniseringen inom landet har utvecklarna gått ifrån det mer storslagna jobbet att bygga upp en dynasti och nu handlar det om en kortare men mycket turbulent tid. Istället för att spela som din klan under flera generationer pratar vi nu om ett tidsspann som sträcker sig över en handfull år, men där varje runda täcker en halv månad istället för ett kvartal.

Den klart tydligaste förändringen är truppslagen samt utrustningen dessa har att tillgå. I grundspelet stötte vi på primitiva krutvapen men nu huserar vi i andra halvan av 1800-talet och modern krigföring är dagens favoritsmak - varje batalj innebär uniformerade män, krutrök och kanoner. Sättet att strida är en grov blandning av Total War: Shogun 2 och föregångaren Empire: Total War, vilket ger spelet en närmast exotisk framtoning och det lyckas samtidigt förmedla den lätt ambivalenta inställningen till västvärlden Japan tog till sig under denna epok.

Blandningen av det moderna och traditionella påverkar även din övergripande strategi. Religion är exempelvis inte längre en viktig faktor utan befolkningen i dina provinser reagerar på ditt sätt att bygga upp samhället.

"Även om mycket är sig likt finns det som sagt en del saker som ger Fall of the Samurai sin egen ton."

En stor del av kampanjen går åt till att övertala befolkningen att ditt sätt är det enda rätta för landets överlevnad. Om du sköter detta via krigföring eller diplomati är lite upp till dig. Att ta över provinser för att behålla din makt är viktigt, men det är minst lika viktigt att propagera för din fraktions åsikter - är det dags att bygga en järnväg eller ett traditionellt tempel?

Även om mycket är sig likt finns det som sagt en del saker som ger Fall of the Samurai sin egen ton. Trots att jag inte är överförtjust i Empire: Total War och mer modern krigföring tycker jag att Creative Assembly har lyckats behålla tillräckligt mycket av det som gör Japan så exotiskt.

Dock har de tappat lite av det episka från Shogun 2 - att bygga upp en dynasti, vilket jag tycker är en stor del av tjusningen. Men jag kan inte förneka att expansionen i grunden förvaltar sitt arv väl och gillar du välgjorda strategispel ska du inte missa detta.

8 / 10

Läs vår betygspolicy Total War: Shogun 2 - Fall of the Samurai Mikael Åkesson Samurajen faller inte långt från trädet 2012-03-21T15:00:00+01:00 8 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!