Eurogamer.se

Recension: FIFA Street

Inget är sig likt i gatufotbollen

FIFA Street har under sina tre första iterationer varit en väldigt lättsam och relativt fristående serie. Valet att inte sätta någon fyra i den senaste delens titel var med detta i åtanke både logiskt och medvetet, det är nämligen synnerligen mycket som inte är sig likt den här gången.

Electronic Arts huvudsakliga fotbollsserie FIFA har gått från klarhet till klarhet de senaste åren och sitter enligt de allra flesta som enväldig härskare på tronen som bästa moderna fotbollsspel. Den allt mer simulatorliknande stilen har nu smittat av sig och även om lekfullheten fortfarande står i centrum är FIFA Street utan tvekan en lite seriösare produkt den här gången.

Huvudmomentet i föregångarna gick ut på att fläta ihop så mycket finter som möjligt tills en mätare hade fyllts upp och sedan avlossa ett smått overkligt signaturskott. Det hela resulterade i ett spel som inte påminde särskilt mycket om fotboll utan mer kändes som något som hade passat perfekt i en sporttitel från Nintendo.

Det är med andra ord upplagt för en smärre chock för gamla fans av serien, men i mitt tycke är de allra flesta förändringarna enbart av godo.

15 minuter från FIFA Street

"En av få negativa saker bland nyheterna är möjligen att även kollisionssystemet från FIFA 12 plockats in."

Bland nyheterna gillar jag främst möjligheten att ställa ena foten på bollen och sedan hålla undan motståndaren i väntan på rätt läge att rycka förbi. På spelets väggprydda och trånga planer är detta ovärderligt och jag vet inte hur jag klarat mig utan det tidigare.

Fintandet är i övrigt löjligt enkelt att utföra, men desto svårare att bemästra. Ett enkelt tryck på en axelknapp gör att spelaren börja trixa, sedan går det att utföra manövrer som närmast kan liknas vid rörelser från ett slagsmålspel för att finta sig förbi sin motståndare. Till en början går det bra att hålla sig till att förslagsvis enbart trycka bakåt eller framåt för att slå upp bollen över huvudet på motspelaren och ta sig förbi.

För den försvarande spelaren finns också en del välkomna nyheter, bäst av dem är det taktiska försvarandet från FIFA 12. Det går ut på att du genom att hålla in en knapp täcker motståndaren på någon meters avstånd för att sedan sticka in en fot vid rätt tillfälle med hjälp av tacklingsknappen. Även detta inslag känns ganska fundamentalt för att det snäva spelet verkligen ska fungera.

En av få negativa saker bland nyheterna är möjligen att även kollisionssystemet från FIFA 12 plockats in. Det resulterar här i allt från komiska fall till snubblingar som får förödande och irriterande konsekvenser. Ganska realistiskt kanske, men knappast särskilt roligt.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!