Recension: Kid Icarus: Uprising

En fröjd för ögat, en vrickning för handleden

Det är många i spelvärlden som längtat efter kerubhjälten Pits återkomst och att åter få skjuta ner elaka fiender med diamantprydd båge. År 2012, 25 år efter premiären, är han tillbaka i Kid Icarus: Uprising och åter är det gudinnan Palutena som håller i trådarna när världen ännu en gång hotas av gorgonen Medusa.

Förutom enstaka inhopp som exempelvis i Super Smash Bros.-serien, och en uppföljare till Game Boy, har det alltså varit märkligt tyst kring Nintendos gudasaga trots de många önskemålen. Tills nu, alltså - när Super Smash Bros-gubben själv, Masahiro Sakurai, åter ger Pit luft under vingarna.

Kid Icarus: Uprising är rent spelmekaniskt helt olikt originalet men innehåller en mängd referenser till den gamla 8-bitarsförlagan; en del tydliga och en del som bara den allra mest inbitne Pit-fantasten känner igen och kan skratta åt. Vad denna påkostade titel handlar om är inget mindre än en kavalkad av färgstark och fantastiskt 3d-grafik, förmodligen den vackraste vi sett hittills i ett 3DS-spel.

När Pit kastar sig ut bland molnen och möter horder av fiendeskaror kan jag inte låta bli att svepas med av farten och att det faktiskt går att trycka in så pass mycket grafiska godbitar på en så liten skärm och ett så begränsat system. Det här är vackert så det förslår och med musik och flygkänsla du inte trodde gick att göra på en 3DS.

Kid Icarus: Uprising - den första kvarten

"Det här är vackert så det förslår och med musik och flygkänsla du inte trodde gick att göra på en 3DS."

Alla monster blir till hjärtan när du har ihjäl dem; hjärtan du samlar på och som fungerar både som valuta och har viss hälsobringande effekt. Dessa hjärtan kan du sedan använda till en hel del olika saker, som exenpelvis till att köpa nya vapen - och inte så lite vapen heller.

Förutom det som finns tillgängligt i "affären" och förutom de vapen du kan erövra på dina äventyr kan du även slå ihop olika saker och helt enkelt smida ett nytt vapen av två gamla. En del av de ursprungliga egenskaperna behålls och en del går förlorade, men på detta vis kan du ständigt skaffa dig nya och kraftfullare vapen och experimentera dig fram och förmodligen bygga hundratals olika vapentyper - det är nästan som ett eget litet spel i spelet.

Denna lekfullhet i vad som annars brukar vara spelmässigt vardagliga ting genomsyrar hela Kid Icarus: Uprising; till ditt förfogande har du exempelvis även ett antal olika krafter du samlar på dig - som att hela dig eller förgifta fiender. Inför varje ny nivå får du välja vilka krafter du ska ha med dig och dessa tar upp olika stor plats i det Tetris-liknande rutmönster som är din kraftportfölj.

En användbar kraft tar upp fler rutor och bildar ett mer komplicerad form, och likt vapenlådan i Resident Evil-spelen får du vända och vrida på krafterna för att få plats med just de du vill ha med dig.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!