Recension: PokéPark 2: Wonder's Beyond

De sockersöta fickmonstren är tillbaka

Hur spelare kommer att ta emot PokéPark 2: Wonder's Beyond är direkt kopplat till vilken relation han eller hon har till Pokémon i största allmänhet. Är du ett stort fan som kan alla deras namn utantill eller springer du iväg så fort någon nämner Pikachu?

Själv hamnar jag någonstans mittemellan, då jag spelade det allra första spelet en hel del och i yngre dagar följde jag även den tecknade serien. Samtidigt har jag en sambo som dyrkar spelen, karaktärerna och hela den värld som byggts upp kring de små (och ibland stora) djuren. Därför blir jag i princip passivt "utsatt" för franchisen på ett eller annat sätt nästan varje dag.

Min resa till PokéPark inleds alltså med blandade känslor och förväntningar. Det första PokéPark är inget jag spelat överhuvudtaget, men det visar sig snabbt att erfarenheter från föregående spel är oväsentligt. Någon form av handling i PokéPark 2 är det nämligen väldigt ont om.

Jag börjar spelet som seriens frontfigur, Pikachu som befinner sig på en sandstrand. Snart möter jag ytterligare Pokémon som lär mig spelets enkla kontrollschema och spelets grunder, sedan bär det av till PokéPark.

Där väntar en stod mängd andra Pokémon som kan bli mina nya vänner. Men för att kunna lägga till dem i spelets vänlista måste jag dock utföra olika uppgifter först. Till en början handlar det främst om att jaga ikapp dem och tackla dem.

Det kan kännas märkligt att skaffa nya vänner genom att slå ned dem, men det verkar fungera för fickmonstren. Det går givetvis även att kämpa mot olika Pokémon, något som sker i realtid, till skillnad från de bärbara spelen i serien. i PokéPark 2 är striderna inte heller lika avancerade och taktiska, utan kraftigt förenklade.

Ett lättsamt försök till handling finns trots allt, då jag snubblar över ett mysterium med försvunna Pokémon som har besökt en plats kallad Wish Park, där alla ens drömmar ska gå i uppfyllelse. Efter ett kort besök i Wish Park blir jag och mina vänner jagade av en mystisk kraft som lyckas fånga en av mina följeslagare, Piplup, innan han hinner fly.

"Det kan kännas märkligt att skaffa nya vänner genom att slå ned dem, men det verkar fungera för fickmonstren. Det går givetvis även att kämpa mot olika Pokémon, något som sker i realtid, till skillnad från de bärbara spelen i serien."

Väl tillbaka i PokéPark påbörjas uppdraget med att rädda min vän och alla andra som har försvunnit. För att lyckas med detta krävs det att jag blir vänner med fler Pokémon genom att utföra deras uppdrag, som jag nämnde tidigare.

Jag springer runt på stranden och hämtar hem en bortsprungen Maractus, letar efter en misstänkt Krokorok och blir vän med en nyfiken Oshawott. Just den sistnämnda är även en av de andra spelbara karaktärerna som jag kan använda utöver Pikachu.

Sammanlagt kan jag spela som Pikachu, Oshawott, Spivy och Tepig. De tre sistnämnda är välbekanta för fans av Pokémon Black & White, då dessa tre var de som spelarna fick välja mellan i början av de spelen.

Alla fyra har även olika förmågor som kan användas för att komma åt olika områden. Oshawott är till exempel en duktig simmare, något som inte stämmer in på Pikachu.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!