Recension: Escape Plan (PlayStation Vita)

Flykt undan mörkret

Det började ju så bra.

När Escape Plan presenterades för första gången på Gamescom-mässan i Köln förra hösten blev det snabbt den stora snackisen från Sonys presskonferens.

Och när jag sedan fick köra några av de första nivåerna inför mitt förhandstest av Escape Plan i december kändes det riktigt bra. Den annorlunda svartvita stilen stack ut från mängden och de annorlunda kontrollerna såg ut att utnyttja PlayStation Vitas pekskärmar och rörelsekänsliga kontroller. Det enda jag störde mig på i de första tio nivåerna var tempot, då allt gick alldeles för långsamt.

Tyvärr har det visat sig att detta problem inte har åtgärdats ett dugg, och Escape Plan lider något oerhört av detta.

Fun Bits Interactive har däremot gjort mycket rätt. Den charmiga designen av huvudpersonerna Lil och Laarg (som fortfarande ser ut att vara karbonkopior på Homestarrunners Coach Zee och Strong Sad), fängelset de försöker fly från och det oväntat blodiga upplägget känns riktigt fräsch, och i styrningen är smart... i teorin.

Se de första femton minuterna från Escape Plan

Problemet är bara att det långsamma tempot tar död på spelglädjen något, särskilt i kombination med kontrollerna som inte riktigt klickar. När jag ska peka på den bakre styrplattan och aktivera något i bakgrunden och det inte fungerar slutar det ofta med att jag dör, och just omstartstiden på några sekunder hinner störa.

I takt med att jag tar mig genom rummen blir det allt mer krångligt, och varje omstart blir lite av en pina, särskilt då det oförlåtande upplägget ofta leder till att Lil eller Laarg kolar vippen.

Jag spelar på min PlayStation Vita när jag sitter på bussen med några minuter över, och då måste det gå undan. Och när det inte gör det och jag vill spela om en nivå - antingen för att jag dött eller i hopp om att få tre stjärnor i betyg för rummet - så blir det inte lika roligt längre. Hemma i soffan är det åtminstone inte lika störande.

" Priset på 115 kronor gör att Escape Plan inte är någon jättestor investering, men det är trist att det roliga konceptet solkas ned av bångstyriga kontroller och ett alldeles för avslappnat tempo."

Däremot är pusseldelarna skönt retrodoftande ibland. Jag tänker bitvis på den gamla Commodore 64-klassikern Creatures, kanske för att tempot var ungefär lika högt i det 22 år gamla spelet som i detta. Och när styrningen fungerar som den ska - vilket den faktiskt gör ibland - bjuder spelet på snyggt utformade hjärnnötter med en rejäl dos charm. Smådetaljer som att antal dödsfall visas på Lils och Laargs kroppar i form av siffror gör också sitt.

Nu några veckor efter release märker jag även med viss besvikelse att de utlovade veckoutmaningarna ännu inte lanserats. Hittills finns det bara en extrautmaning för spelare, nämligen att klara av vissa banor utan att dö för många gånger. När de andra kommer återstår att se, men det står inget om detta på utvecklarens webbplats än.

Priset på 115 kronor gör att Escape Plan inte är någon jättestor investering, men det är trist att det roliga konceptet solkas ned av bångstyriga kontroller och ett alldeles för avslappnat tempo.

6 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Escape Plan (PlayStation Vita) Toby Lee Flykt undan mörkret 2012-03-30T14:25:00+02:00 6 10

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!