Recension: The Sims 3: I rampljuset

Simmar i rampljuset

Det har blivit dags för ännu en utökning av The Sims 3-upplevelsen, och efter fem expansioner till ett och samma spel är det kanske inte så konstigt om kreativiteten börjat tryta något. I rampljuset är namnet på dockhussimulatorns sjätte expansion till PC och Mac, men tyvärr märks det att Maxis börjar få slut på idéer då spelets upplägg snarare känns som en kombination av The Sims 3:s tidigare tillägg Drömjobb och Kvällsnöjen än ett helt nytt koncept.

Precis som titeln antyder handlar I rampljuset om att göra dina simmar berömda - antingen som sångare, trollkonstnärer eller akrobater. Till skillnad från vanliga arbeten i simvärlden har dessa yrken inga fasta arbetstider, så du får själv bestämma när du likt en tiggare vill framföra konster ute i staden och hoppas på att någon skänker dig en peng, leverera fåniga sångogram till förutbestämda offer, eller lura in någon frivillig i en trollerilåda som du sedan sticker in svärd i och och hoppas på att simmen i lådan överlever. Likt andra Sims-spel är humorn intakt, så det är med andra ord inte helt ovanligt att dina framföranden misslyckas, vilket minst sagt kan bli lite jobbigt i nyss nämnda exempel med sylvassa svärd.

Jag gillar att jag själv kan välja när mina simmar ska tjäna pengar istället för att tvingas skicka iväg dem till deras jobb vid förutbestämda tider varje dag som i originalspelet. Tyvärr går det ganska långsamt att bli befordrad i kändisyrket, vilket leder till att spelandet snabbt blir enformigt när det är jag själv som måste utföra varje enskild arbetsuppgift. Lite variation blir det åtminstone när du får chansen att uppträda inför mängder av simmar på en scen som du själv fått utsmycka för att den ska matcha ditt framträdande. Sorgligt nog finns ingen möjlighet att ta med sig kollegor upp på scen, som exempelvis rockbandet du bildade i Kvällsnöjen, och det känns som att expansionen överlag är gjord för spelare som helst håller sig till en ensam sim.

Ny trailer för expansionen I Rampljuset till Sims 3

"Jag tycker i och för sig att det är lite snålt att släppa onlinefunktionerna först i en dyr expansion istället för via en gratis uppdatering, men det är likväl ett välkommet inslag."

Precis som vanligt i Sims-expansioner är även I rampljuset fullproppat med nya prylar, kläder, frisyrer, livsönskningar och en helt ny stad. Bland nyheterna hittar vi exempelvis elektroniska tjurar för den rodeointresserade, golfbanor för klubbintresserade och DJ-set till simmar som drömt om att bli discjockey. Denna form av extramaterial är alltid välkommen och fungerar bra, men kanske inte riktigt kan stå på egna ben i en expansion av den här prisklassen.

Något som däremot tar I rampljuset och även The Sims 3 ett steg närmare framtiden - eller åtminstone några kliv in i nutiden - är de efterlängtade onlineintegrationerna. Äntligen kan du samla prestationer (achievements) i The Sims på datorn, se vad dina onlinevänner sysslar med direkt i spelet, eller använda dig av den nya funktionen Simport som låter dig skicka iväg simmar på turné i dina vänners simstäder. Det kanske inte är en revolution för hela serien, men inslagen höjer helhetsbilden ordentligt i mina ögon och fungerar riktigt bra. Jag tycker i och för sig att det är lite snålt att släppa onlinefunktionerna först i en dyr expansion istället för via en gratis uppdatering, men det är likväl ett välkommet inslag.

I övrigt är det mesta sig likt i denna The Sims 3: I rampljuset. Har du provat tidigare expansioner vet du ungefär vad som väntar dig, och är du ute efter ännu en utökning av The Sims 3-upplevelsen så är detta ett bra val. Ha dock i åtanke att expansionen är tillägnad fans av originalspelet och huvudsakligen bör spelas av dessa.

6 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: The Sims 3: I rampljuset Kristoffer Nyrén Simmar i rampljuset 2012-03-30T17:30:00+02:00 6 10