Recension: Devil May Cry HD Collection

Må djävulen vara med dig

År 2001 var ett starkt spelår för oss svenskar. Allra längst fram i täten var givetvis Sonys nya konsol, PlayStation 2, men så här i efterhand känns inte det lika givet. Tillsammans med nya plattformar och konsolgenerationer kommer det alltid spel som sätter grunden för vad som ska skapas under en lång tid framöver. Den här gången var det Devil May Cry som skulle förändra allt.

Med en hög intensitet, långt över konkurrenternas titlar, skapade Hideki Kamiya ett actionspel som låter dig använda ett flertal vapen mot en till synes aldrig sinande ström av fiender, samtidigt som det ska se fantastiskt ut. Ungefär som Wusha-filmer.

Elva år senare har det släppts hela fyra spel i serien, och under samma tid har kopiorna kommit till butikerna i ljusets hastighet, där kanske God of War är den mest utmärkande av dem. Utgivaren Capcom har hunnit utannonsera att en studio jobbar hårt med att återlansera Devil May Cry, vars resultat ska släppas under året. Som en liten aptitretare har de även valt att göra de tre första spelen tillgängliga för den nuvarande konsolgenerationen.

Devil May Cry HD Collection - Spelsekvens

"Det är enkelt att vara cynisk mot Devil May Cry HD Collection och alla andra femtioelva samlingar, men faktum är att nya spelare nu kan få ta del av en spelserie som formade hur de framtida actionspelen skulle se ut."

Det är enkelt att vara cynisk mot Devil May Cry HD Collection och alla andra femtioelva samlingar, men faktum är att nya spelare nu kan få ta del av en spelserie som formade hur de framtida actionspelen skulle se ut. Och vissa delar håller fortfarande lika hög klass än idag.

För den som inte känner till spelen kretsar sig allt kring huvudpersonen Dante - en vanlig kille som sköter sin egen butik med namnet Devil May Cry. En dag kommer Trish in och börjar genast attackera Dante, något som då avslöjar att han har krafter utöver de vanliga. Hon väljer då att berätta om hur allt bara var ett test för att se om han verkligen är sonen av Sparda - den enda som kan besegra en demon med namnet Mundus.

Devil May Cry och Devil May Cry 2 utspelas i vanlig följd, medan Devil May Cry 3: Special Edition äger rum innan originalet. Ingen av titlarna lär gå till historien som de mest välskrivna, men dess högoktaniga action och läckra koreografi sitter fast i minnet efter att du upplevt serien.