Recension: Kinect Star Wars

Viftarens guide till galaxen

Det har gått nästan ett år sedan jag med stora förhoppningar fick gå in i ett slags glasbås för att testa det där omtalade Kinect-spelet med Star Wars-loggan. Besvikelsen var enorm, och det visade sig att jag inte var ensam med dessa tankar. Strax efter GamesCom-mässan i augusti gick Microsoft ut med beskedet om att Kinect Star Wars skulle skjutas upp till obestämt datum.

Så här i efterhand visade det sig röra om cirka sex månader, men räcker verkligen det för att rädda detta spel? När jag startar upp Kinect Star Wars visar det sig vara både svenskt tal och språk, något som verkligen behövs i de spel som riktar sig mot unga. Även om i just det här fallet blir lite komiskt med en 12-årsgräns från PEGI, samtidigt som du inte kan byta språk i menyn, utan du måste ut i maskinens egna inställningar för att välja England eller USA som hemland.

Den motsägelsen lägger jag åt sidan för att titta på vad som erbjuds. Först och främst finns det en kampanj med namnet Jedins öde, där du ska göra det vanliga. Du vet, rädda jediriddare och stoppa ondingar från den mörka sidan av Kraften. Handlingen är knappast det som gör att jag vill spela det här, utan snarare testa på hur det känns att manipulera Kraften utan att hålla i något plasttillbehör.

Jag ser direkt en klar förbättring jämfört med senast, och det är att fördröjningen har minskats rejält. Det rör sig inte om 1:1, men inte speciellt långt ifrån. Faktum är att Kinect Star Wars spöar väldigt många Kinect-konkurrenter på den fronten, däremot är den så kallade precisionen fortfarande lika fantastisk som en Wii-mote utan Motion Plus-tillbehöret.

Kinect Star Wars - lanseringstrailern

"Däremot är den så kallade precisionen fortfarande lika fantastisk som en Wii-mote utan Motion Plus-tillbehöret."

Exakt, det räcker bara att vifta lite med handen för att få in några härliga kombinationer. Under den första övningsbanan testar jag att bara stå stilla för att fokusera på handrörelser och hur dessa speglas inne i spelet. I nio fall av tio är det inte på sättet som jag gör det, och jag kommer snabbt fram till att det inte är något fokus på hur du rör handleden, utan det är underarmen som registreras.

Med andra ord kan du skippa dina ambitioner att härma en "riktig" Jediriddare och istället gå vidare mot tillfällena då du enbart använder dig av Kraften. Tack vare ett mycket pedagogiskt hologram på den nedre, vänstra skärmen snappar jag upp väldigt fort hur det hela funkar.

Till slut känns det ändå lite som i filmerna när jag lyfter upp robotar för att antingen bara kasta iväg dem eller vara lite elak och pricka in andra fiender. Du kan givetvis lyfta upp andra objekt att kasta, för att sedan kanske använda sig av tryckvågen.