Recension: Wheels of Destruction

Hjulförstörelse! Kanontorn! Lönnmördare!

I mina yngre dagar var jag ett stort fan av främst två spel: Carmageddon 2 och Unreal Tournament. Det förstnämnda gillade jag för dess fullkomligt galna design och det brutala övervåldet, det sistnämnda tack vare dess hektiska flerspelarläge som jag lade dussintals timmar på med kompisar på två ihopkopplade datorer.

Vid en första anblick kan Wheels of Destruction se ut som ett vackert kärleksbarn mellan de två spelen. Det innehåller fartfyllda flerspelarmatcher med bilar som har tunga vapen och som verkar kunna trotsa alla tyngdlagar. Generellt sett skulle det även kunna jämföras med Twisted Metal (8/10), fast med fokus på tajtare dödsmatcher på mindre arenor.

När jag startar upp det PlayStation 3-exklusiva och nedladdningsbara spelet märket jag dock snart att så inte är fallet. Wheels of Destruction är ett actionspel som har stort fokus på nätverksmatcher. Faktum är att det enda enspelarläget som finns är detsamma som online, fast med datorstyrda motståndare.

Kortfattat handlar det om att köra runt i olika typer av bilar och skjuta sina motståndare i småbitar. Detta är ett koncept som har visat sig fungera flera gånger förr, speciellt i de tidigare nämnda titlarna.

Wheels of Destruction bjuder på tre spellägen - Deathmatch, Team Deathmatch och Capture The Flag. Det är otroligt tunnsått i och med att det enbart innehåller de mest traditionella lägena som finns. För att bli framgångsrikt på den redan fullproppade flerspelarmarknaden krävs det att ett spel bjuder på något nytt och fräscht som fångar in nya spelare och får dem att stanna kvar. Battlefield-serien erbjuder sitt fokus på fordon, Call of Duty introducerade förmåner, och tidigare nämnda Twisted Metal har galna vapen, karaktärer och nivåer.

Assassin-klassen i Wheels of Destruction

"Designen på fordonen och de olika kartorna ser ut som ratade skisser från Transformers: War for Cybertron eller Unreal Tournament 3."

Tyvärr saknar Wheels of Destruction något som gör spelet mer utmärkande, utan det bjuder bara på de tidigare nämnda spellägen, ett gäng olika fordon och en hög ganska tråkiga vapen. Maskingevär, raketer och allt annat jag förväntar mig finns med, men utan några speciella överraskningar.

De olika fordonen representerar olika klasser, som exempelvis Scout och Heavy, som alla har olika styrkor och svagheter. Till exempel är Heavy, som namnet antyder, en rejäl best som är ganska seg och klumpig, men som kan ta och dela ut en hel del stryk, medan Scout är raka motsatsen och är väldigt snabb och sårbar.

Designen på fordonen och de olika kartorna ser ut som ratade skisser från Transformers: War for Cybertron eller Unreal Tournament 3, som har förpassats då de har varit för stela och tråkiga. Även kontrollen har sina problem, för när jag vrider på det kanontorn som finns fastmonterat på min bil svänger nämligen bilen också. Problemet är att kanontornet vrider sig betydligt snabbare än själva bilen, vilket leder till stora svårigheter, speciellt när jag behöver backa från ett hörn eller en återvändsgränd.

I enspelarläget blir det ännu svårare, då de datorkontrollerade motståndarna vekar ha fäst en magnet i bakdelen på din bil eftersom de alltid är hack i häl på en och verkar träffa med varenda skott som avfyras. Eftersom spelet i skrivande stund inte har släppts än så har jag dessvärre inte hittat några mänskliga motståndare i onlineläget, utan har fått nöja mig med att tävla mot datorkontrollerade motståndare.

Om jag ska vara helt ärlig finns det egentligen inget som är riktigt dåligt med Wheels of Destruction. Grafiken är helt okej och när jag väl börjat komma in i kontrollerna så är även den godkänd. Och när väl spelet släpps och det börjar dyka upp motspelare på nätet kan jag med lite god vilja tänka mig att det kan vara relativt underhållande. Problemet är att även om inget är dåligt så finns det inte heller något som sticker ut som extra bra. Det är inte fruktansvärt på något sätt, bara oinspirerat och helt enkelt medelmåttigt.

5 / 10

Wheels of Destruction släpps idag till PlayStation 3 via Sony Entertainment Network.

Läs vår betygspolicy Recension: Wheels of Destruction David Wahlström Hjulförstörelse! Kanontorn! Lönnmördare! 2012-04-04T10:00:00+02:00 5 10