Recension: The Splatters

Kladdigt pusslande

The Splatters är ett spel som på många sätt känns bättre lämpat för en pekplatta eller mobiltelefon än de större skärmar det hamnar på via en tjänst som XBLA eller SEN.

Varje bana upptar endast en skärm och på denna är det min uppgift att avfyra spelets kladdiga huvudpersoner, splatters, för att täcka likaledes geggiga bomber med slem, vilket av oklar anledning desarmerar dem. Likt många bekanta mobilupplevelser samlar jag poäng och min prestation belönas med 1-3 stjärnor efter varje avklarad bana.

Givetvis är det inte bara att skjuta iväg mina splatters med ett knapptryck och hoppas på det bästa, utan det finns en hel del trick att ta till för att bli framgångsrik. Geléklumparna kan glida längs rundade kanter och taggar kan få dem att explodera så att slemmet sprids över större områden. Jag kan även byta riktning på dem mitt i luften eller till och med vrida tillbaka tiden så att de vänder och flyger tillbaka i samma bana som de kom.

Så mycket mer än detta är det dock inte. Nog för att det finns mycket innehåll och många banor att få till perfekta resultat på, där långa kombinationer av olika stuntmanövrer är det som verkligen får poängmätaren att slå i taket. Men även om det mycket väl kan hålla på i åtskilliga timmar, så tröttnar jag i regel långt innan dess.

"Lägg till detta en kontroll som känns oprecis, faktiskt på gränsen till slumpartad, och jag börjar misstänka att spelet från början verkligen är utvecklat för en pekskärm."

The Splatters - Trailer

Antalet stunts är så pass få att det snabbt blir repetitivt, trots att spellägen som utmanar mig att klara av banor med en enda kombination eller en enda splatter ger lite nya utmaningar. Grafiken är funktionell, men huvudrollsinnehavarna ungefär så charmlösa som man kan förvänta sig att ett gäng geléklumpar är - och banorna är förvillande lika varandra.

Lägg till detta en kontroll som känns oprecis, faktiskt på gränsen till slumpartad, och jag börjar misstänka att spelet från början verkligen är utvecklat för en pekskärm trots allt. Detta lättar dock inte på frustrationen som uppstår när jag efter ett par imponerande stunts misslyckas med en nivå på grund av att min sista enkla riktningsförändring hamnar helt snett jämfört med vad riktningspilen på skärmen visar.

Något flerspelarläge finns inte, utan jag får nöja mig med att jämföra poäng med andra eller titta på videoklipp av deras finaste stunts. Vilket faktiskt är oändligt mycket tråkigare än att försöka få ihop något bra på egen hand.

Att få till en fin kombination av sammanhängande stunts för att rensa en nivå kan onekligen ge en viss tillfredsställelse, men i slutändan är ändå känslan att jag hellre hade spelat The Splatters i kortare stunder på en pekplatta på bussen än hemma i tv-soffan. Lägg därtill att sådana associationer får även rimliga prislappar att kännas dyra i de fall de överstiger spelapparnas få kronor.

6 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: The Splatters Gabriel Johansson Kladdigt pusslande 2012-04-19T10:00:00+02:00 6 10