Recension: Silent Hill HD Collection

Blockig tystnad

Det råder inflation vad gäller samlingar med mer eller mindre klassiska serier ifrån tidigare konsolgenerationer.

Konverteringarna varierar kraftigt i ambitionsnivå, men det normala är att spelen får sin grafik uppgraderad till HD-upplösning och det andra lämnas ofta intakt.

Konami har i år redan betat av Metal Gear-spelen i Metal Gear Solid: HD Collection (9/10), och nu är det dags för deras suggestiva och en gång väldigt populära skräckserie Silent Hill.

Silent Hill: HD Collection liknar tidigare nämnda samling i det avseendet att Konami valt att endast plocka med del två och tre i serien och helt låtit bli originalet.

Detta faktum gör att samlingen redan på förhand känns väldigt ofullständig, och tyvärr visar den sig även vara det i flera andra avseenden efter en grundlig testspelning. Hur som helst tycker jag det känns fruktansvärt slött och bekvämt att skippa seriens ursprungliga del.

Lanseringstrailern

"De nya rösterna är genomgående bra i båda titlarna, men för en nostalgisk återbesökare som jag svider det rejält att karaktärerna i del tre inte låter som jag kommer ihåg dem."

Nästa problem med utgåvan är det omtalade bytet av de båda spelens röstskådespelare. Helt nya röster har spelats in och till en början var det inte tänkt att originalen skulle finnas med överhuvudtaget.

Efter att mängder med fans protesterat våldsamt har utvecklaren slutligen krupit till korset och skrivit nya avtal med den första ensemblen, men endast för Silent Hill 2. Den tredje delens röster gick tydligen inte att rädda och innehåller därför endast den nyinspelade dialogen.

De nya rösterna är genomgående bra i båda titlarna, men för en nostalgisk återbesökare som jag svider det rejält att karaktärerna i del tre inte låter som jag kommer ihåg dem. Även här kan jag känna att Konami inte har ansträngt sig ordentligt för att ge samlingen en gedigen känsla.

När det kommer till den grafiska och tekniska uppgraderingen fortsätter olyckligtvis problematiken. Bakgrunder och karaktärer mår bra av övergången till HD, men dessvärre har andra saker inte hängt med. Det tydligaste exemplet är den ack så vitala dimman som ständigt sköljer över staden.

I kontrast mot de nya högupplösta bakgrunderna ser denna dimma mer ut som en blockig grå vägg som flyttas framåt allt eftersom jag rör mig. Mycket störande såklart och det tar ett bra tag innan jag vänjer mig.

Rent tekniskt brukar nya versioner av den här typen oftast få sin bilduppdatering och laddningstider förbättrade. Så är knappast fallet här, istället hackar spelen till riktigt ordentligt vid diverse laddningstillfällen och det generella intrycket jag får är ryckigt och inte ett dugg bättre än originalen, snarare tvärtom.

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!