Eurogamer.se

Recension: Risen 2: Dark Waters

Guybrush Threepwood skulle aldrig överleva i mörka vatten

Ett dån hörs från havet och jag hoppar upp ur sängen. Med tanke på gårdagens romintag är det ett under att jag överhuvudtaget kan resa mig upp. Min andedräkt skulle kunna döda pirater på mils avstånd.

Men utan tanke på mina närmaste och deras välmående, springer jag upp på murarna för att kunna se vad det är som har kunnat framkalla ett sådant öronbedövande ljud. Genom kikaren ser jag hur gigantiska tentakler drar ner ett stort fartyg i djupet.

Jag rusar ner till strandkanten för att se om någon kunnat överleva det fruktansvärda havsmonstret. Jag ser hur Patty kämpar sig upp för stranden, hårt attackerad från ett gäng havsmonster. Utan en tanke på min egen säkerhet slänger jag mig fram och hjälper min gamla vän undan från odjuren.

Det här är upptakten till vad som kommer att bli ett stort och vidsträckt äventyr i jakt på hemligheterna bakom det stora havsmonstret. Du tar rollen som "Den namnlösa hjälten", känd från föregångaren, Risen. Likt sin föregångare är det här ett rollspel sett från en tredjepersonsvy.

Striderna i Risen 2

"Jag skulle ljuga om jag skrev att spelet är buggfritt, men det är inte på långa vägar lika buggfyllt som du kanske kan tro när du ser vem tillverkaren av spelet är."

Utvecklaren Piranha Bytes är från Tyskland och som förutom Risen även ligger bakom den mycket omtyckta Gothic-serien. Men lika älskad som serien var, lika drabbad av buggar var den. Efter ett turbulent år (2002) tappade Piranha Bytes rättigheterna till namnet Gothic, och valde ett par år senare att starta upp en ny spelserie medan Spellbound Entertainment fortsatte med Gothic-spelen.

Den stora frågan är då om buggarna finns kvar även i Risen 2: Dark Waters. Jag skulle ljuga om jag skrev att spelet är buggfritt, men det är inte på långa vägar lika buggfyllt som du kanske kan tro när du ser vem tillverkaren av spelet är.

Något som är standard idag är möjligheten att kunna finjustera detaljer på sin hjälte. Tyvärr har Piranha Bytes inte lagt med möjligheten konfigurera sin karaktär, så varken om du vill eller inte är du fast vid den manlige icke namngivne hjälten.

Jag kan se och till viss del förstå varför vissa speltillverkare väljer att inte låta spelarna ändra på huvudkaraktären. Men till skillnad från i Risen 2 har deras spel starka huvudkaraktärer som är starkt bundna till att se ut på ett visst sätt för att spelet ska hålla sig trovärdigt. Med det sagt anser jag att det ändå aldrig är ursäktat om jag inte får välja huvudkaraktärens kön.

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!