Recension: The Witcher 2: Assassins of Kings - Enhanced Edition

Häxarare

När det handlar om vilken titel som var årets förra rollspel säger nio av tio att det är The Elder Scrolls V: Skyrim (10/10), men vad är det för ett annat spel som har den sista tiondelen? Jo, den stora och PC-exklusiva överraskningen The Witcher 2: Assassins of Kings (10/10).

Eftersom jag extremt sällan spelar med min dator var jag inställd på att aldrig få lira det, men det dröjde inte länge förrän en källa berättade för mig att utvecklaren CD Projekt RED jobbade på en Xbox 360-utgåva. Med detta i åtanke blev jag mer och mer nyfiken på vad The Witcher 2: Assassins of Kings - Enhanced Edition kan göra i en marknad som domineras starkt av Bioware och Bethesda.

Nu är det april och jag har hunnit spela genom detta verk. Nu vet jag exakt varför Roberth Läckström var så pass lyrisk över spelet.

Stommen är densamma som PC-versionen, nämligen Geralt of Rivia - en Witcher - som dras in i en stor konspiration som kretsar sig kring mördandet av kungar. Allt är utfört av en och samme man, men hans motiv är ett mysterium. Det hjälper inte heller att Geralt har tappat delar av sitt minne, något som han hela tiden kämpar med att återfå.

"Bioware ger spelaren en illusion av val, medan CD Projekt RED faktiskt låter dig välja."

Trailer för The Witcher 2: Enhanced Edition till Xbox 360

Ända från den helt fantastiska introduktionssekvensen till sluttexterna sitter jag och slukar i mig allt som går. Berättelsen är i klass med de allra bästa inom spelväg, såsom Mass Effect-trilogin och Bioshock, men det allra bästa är att The Witcher 2 faktiskt låter mig ta egna beslut som ger stora konsekvenser.

Möjligheten till detta är definitivt inte nytt, däremot är tillvägagångssättet och efterspelet något som dessvärre är unikt till dags datum. Bioware ger spelaren en illusion av val, medan CD Projekt RED faktiskt låter dig välja. I det förstnämnda spelet är det högst kosmetiska och mindre viktiga skillnader, till exempel att du får lite mer pengar i en senare situation. Uppdragen och slutet är desamma, oavsett vad du än väljer.

Så är det verkligen inte i The Witcher 2. Till en början har de valt att ibland lägga in en kort tidsfrist ifall något händer snabbt, just för att återspegla de beslut som måste tas i samma ögonblick. Sedan påverkar besluten oftast mer än att någon blir tillfälligt sur på dig, utan berättelsen kan faktiskt ändras en hel del.

Det finns ett stort gäng uppdrag, nästan en tredjedel, som enbart är tillgängliga för vissa svar. Sedan är det upp till dig hur du vill att spelet ska avslutas. Av förklarliga skäl kan jag inte gå in på detaljer, men det rör sig om väldigt viktiga punkter som säkerligen påverkar den tredje delen.

Och ifall inte det vore nog kan du faktiskt misslyckas med din uppgift, så länge det är ett sidouppdrag. Perfektionisten bör sikta sig in på att spara väldigt ofta, medan vi andra njuter av att det är ett mycket logiskt system.

Kommentarer (5)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!