Recension: Prototype 2

Eurogamer Sverige recenserar Prototype 2, utgivet av Activision Blizzard för PC, PlayStation 3 och Xbox 360.

Jag står på taket av skyskrapan och blickar ut över förödelsen. Jag ser groteska varelser nere på marken som sliter människor i stycken. Jag ser hur de infekterade vandrar planlöst runt omkring utan mening eller mål och jag ser Blackwatch-trupperna närma sig med helikoptrar och stridsvagnar.

Jag spiller ingen tid utan kastar mig högt upp i luften, rakt mot helikoptern. Mina armar blir till tentakler som slungas mot den flygande dödsmaskinen och ett ögonblick senare faller den mot marken i ett brinnande inferno. Jag faller och landar hårt på asfalten, där jag snabbt sliter tag i en bil som jag slungar mot den närmsta stridsvagnen samtidigt som jag undviker de skottsalvor som soldaterna avfyrar mot mig.

En Brawler kastar sig mot mig, men på ett smidigt sätt undviker jag attacken och låter det sylvassa bladet som formats på min arm göra processen kort med odjuret innan jag absorberar dess styrka.

"Prototype 2 är ett spel som lever helt och hållet på sin förmåga att få spelaren att känna sig som världens största tuffing."

Detta är en kort beskrivning av i princip valfritt uppdrag i Prototype 2, ett spel som lever helt och hållet på sin förmåga att få spelaren att känna sig som världens största tuffing.

Prototype 2 får en filmisk trailer

Det första Prototype-spelet släpptes 2009 och utvecklades av Radical Entertainment, och var ett sandlådespel med tydliga influenser av superhjältar. I rollen som Alex Mercer skulle spelaren slå sig fram genom ett New York som blivit infekterat av det mystiska Blacklight-viruset. Ett virus som även gett den före detta forskaren Mercer krafter som gav honom övernaturlig styrka samt förmåga att absorbera människor och deras utseende, samt möjligheten att kunna forma sin kropp till diverse olika vapen.

Uppföljaren håller sig till ett liknande tema, men erbjuder en ny huvudkaraktär. Istället för Alex Mercer kontrollerar jag nu istället soldaten James Heller, en man vars temperament får Kratos att framstå som en snäll och godhjärtad person. Heller har återvänt till New York efter att Blacklight-viruset brutit ut en andra gång och det visar sig snart att det är ingen annan än Alex Mercer som ligger bakom det.

Som följd av detta har Hellers fru och dotter avlidit och han är naturligtvis fly förbannad och söker upp Mercer för att döda honom. Men Mercer har andra planer och infekterar istället Heller med viruset, vilket ger honom samma krafter som Mercer. Det är här Prototype 2 börjar på allvar och det är även här berättelsen börjar spela andrafiolen. Faktum är att under resterande speltid är handlingen knappt med i orkestern, när Heller hoppar mellan olika stadsdelar i New York och olika uppdragsgivare i sin jakt på hämnd.