Eurogamer.se

Recension: Max Payne 3

Eurogamer Sverige recenserar Max Payne 3 (PC, PlayStation 3, Xbox 360), gjort av Rockstar som ligger bakom Red Dead Redemption och Grand Theft Auto IV

Jag minns när det första Max Payne var på väg att släppas. Året var 2001 och jag var 15 år gammal. Jag hade läst i diverse speltidningar om hur snyggt och häftigt spelet var och att grafiken var så detaljerad att Max fingrar var individuellt skapade, istället för en klump polygoner som det vanligtvis brukade handla om.

Såhär i efterhand inser jag att det var just för Max Payne som jag kände av en riktig hype. Jag kunde inte vänta på att få sätta tänderna i spelet och när det väl släpptes var jag i extas.

Det tog mig många, långa försök men till slut klarade jag spelet och kände mig mer än nöjd. Två år senare släpptes Max Payne 2: The Fall of Max Payne, som enligt mig är ett ännu bättre spel med ännu starkare handling än originalet.

Sedan blev det tyst.

"Handlingen utvecklas dock snabbt till något betydligt större och historien innehåller lögner, svek, konspirationer och mord. Allt som bör finnas med i ett Max Payne-spel med andra ord."

Utvecklarna Remedy verkade ha lämnat Max Payne bakom sig och påbörjade istället arbetet med Alan Wake (9/10) och det verkade länge som om vi sett det sista av den slitne New York-polisen. Men sedan köpte Rockstar rättigheterna till Max Payne och rätt som det var hade de utannonserat Max Payne 3.

Därefter följde ramaskri från fansen över att Max flyttat från New York till São Paulo i Brasilien och rakat av sig håret. Personligen kunde jag inte bry mig mindre om dessa detaljer, då det innebar att min ungdoms hjälte var på väg tillbaka.

Lanseringstrailern för Max Payne 3

När Max Payne 3 inleds har vår titelhjälte nyligen rest till sydligare breddgrader för att tillsammans med en gammal vän från polisskolan, Raul Passos, börja jobba inom den privata säkerhetssektorn för den rike Rodrigo Branco och hans familj. Till en början verkar livet leka i det soliga São Paulo, men som vi alla vet har Max en förmåga att dra till sig problem. Innan vi vet ordet av har Rodrigos fru Fabiana blivit kidnappad och det är upp till Max att hämta hem henne.

Handlingen utvecklas dock snabbt till något betydligt större och historien innehåller lögner, svek, konspirationer och mord. Allt som bör finnas med i ett Max Payne-spel med andra ord. Trots att författaren till de tidigare delarna, Sam Lake, inte är inblandad längre så har självaste Dan Houser styrt pennan för den större delen av spelet. Houser, som även författat flera delar i Grand Theft Auto-serien och Red Dead Redemption, sätter ihop en skickligt vävd historia som faktiskt lyckas att överraska både en och två gånger innan eftertexterna börjar rulla.

Berättandet förstärks ytterligare av James McCaffreys whiskeyhesa röst i huvudrollen som Max Payne. Sällan har så cyniska repliker lämnat en spelkaraktärs digitala läppar med sådan pondus och känsla. Att höra McCaffrey återvända till sin paradroll är som ljuv musik i mina öron och det faktum att Max ansikte numera är designat efter honom ökar inlevelsen i rolltolkningen ytterligare.

Kommentarer (4)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!