Recension: Ghost Recon: Future Soldier

Eurogamer Sverige recenserar Ghost Recon: Future Soldier (PC, PlayStation 3, Xbox 360), ett actionspel i tredjeperson som är gjort av Ubisoft.

Alla spelbolag vill ha en riktigt stor titel inom skjutargenren. Sony har Killzone, Activision har Call of Duty, Electronic Arts har Battlefield, Microsoft har Halo, Epic har Gears of War, och så vidare. Listan kan göras riktigt lång, men poängen är numera övertydlig - alla spelbolag vill ha en riktigt stor titel inom skjutargenren.

Just därför känns det märkligt att stora Ubisoft inte har den där riktigt stora kioskvältartiteln. Far Cry-spelen har en viss framgång, och så även Ghost Recon, men ingen av dem kan på allvar konkurrera med giganterna. Detta är något Ubisoft naturligtvis vill ändra på, och just därför får vi ta del av två uppföljare inom deras spelserier.

På förhand känns Far Cry 3 allra mest spännande eftersom tvåan är ett grymt underskattat spel som borde ha sålt betydligt fler exemplar, men är det något jag har lärt mig under åren så är det att inte ta saker på förhand. Eftersom Ghost Recon-spelen är mer taktiska skjutarspel blir jag livrädd över att få en ny och brutal titel i stil med förra årets konkurrent, Operation Flashpoint: Red River (5/10).

"Jag får i tredjeperson smyga, synkronisera skott, skjuta vilt omkring mig och använda mig av diverse elektroniska tillbehör i min kamp för att lyckas med mitt uppdrag. Den bredden hittar du inte i något annat skjutarspel under de senaste året."

Ack, så fel man kan ha ibland.

Det visar sig nämligen att Ghost Recon: Future Soldier är betydligt mer lättillgängligt än vad jag hade trott. En väldigt noggrann instruktionsdel i början låter mig testa samtliga grundläggande handlingar, och när det introduceras något nytt får jag en informativ text innan jag ska starta uppdraget. Jag slipper även märkliga "genvägar", utan det mesta fås fram med bara ett tryck på en knapp istället för att böka med undermenyer inne i spelets gång.

Speltrailer för Ghost Recon: Future Soldier

Handlingen är som väntat simpel, och går egentligen ut bara på att lyckas stoppa några ryska rebeller som försöker genomföra en grandios militärkupp för att starta om det kalla kriget. Jag blir aldrig riktigt fäst med vare sig min karaktär eller de tre andra som nästan alltid finns vid min sida, men vad gör det när jag istället får spela oväntat varierande uppdrag som för stunden suger tag i mig.

Jag får i tredjeperson smyga, synkronisera skott, skjuta vilt omkring mig och använda mig av diverse elektroniska tillbehör i min kamp för att lyckas med mitt uppdrag. Den bredden hittar du inte i något annat skjutarspel under de senaste året. Ifall det inte räcker finns det också ett stort gäng utmaningar som låter dig låsa upp ett vapentillbehör.

I Battlefield 3 (9/10) finns det flera ändringar du kan göra med ett och samma vapen, men det är inget mot möjligheterna i GR: Future Soldier. Här kan du byta ut precis allt i ett vapen, och det blir aldrig krångligt tack vare en tydlig beskrivning och staplar som visar vad just denna variant bidrar med för egenskaper. Ifall du spelar med din Xbox 360 och äger en Kinect-kamera kan du även använda dig av den tekniken för att justera vapen.