Recension: Sorcery

Eurogamer Sverige recenserar PlayStation 3-spelet Sorcery, som har stöd för PlayStation Move. Santa Monica Studio ligger bakom utvecklingen.

Under E3-mässan 2010 var Sony i full gång med att marknadsföra sitt nya rörelsebaserade kontrollsystem, Playstation Move. På deras presskonferens visade de upp diverse spel, men få lyckades fånga spelarnas ögon som Sorcery. Spelet stötte dock på förseningar och det det försvann lite under radarn när inte Move-kontrollen blev någon rungande succé.

Nu är dock spelet här, och det var med stor nyfikenhet jag körde igång det. Kunde vi äntligen få se ett vettigt rörelsebaserat spel som inte är samlingar av minispel? Det må vara en generalisering, men för min egen del är Sports Champions (7/10) det enda Move-spelet jag riktigt fastnat för tidigare. Det dröjde inte länge innan min nyfikenhet byttes mot försiktig optimism.

Upplägget i spelet är att du spelar som Finn, en föräldralös trollkarlslärling som drömmer om äventyr och spänning. Han hittar ofta på dumheter som gör att hans mästare Dash tvivlar lite på hans framtid som trollkarl. Många av dessa hyss provoceras dock fram av Erline, en magisk katt som vet vilka knappar hon behöver trycka på för att manipulera Finn.

"Det var länge sedan jag hörde så stämningsfull, välproducerad spelmusik, och bakom denna produktion finns en prisbelönad kompositör vid namn Mark Mancina."

En dag när Dash är borta lyckas Finn få tag på en av mästarens trollstavar. Han besitter förstås inte kunskapen att använda den, men i samma skåp finner han en trolldryck som sätter fart på hans magiska färdigheter. Olyckan är dock framme och Finn lyckas förstöra en av hans mästares trollbrygder, och för att dölja misstaget föreslår Erline att han beger sig till en närbelägen krypta för att samla på sig nya ingredienser.

När du anländer där visar det sig att det förstås inte var lika enkelt som förväntat. De som är begravda i kryptan är inte lika döda som man kunde önska och du blir illa tvungen att kämpa dig fram till de ingredienser du behöver för trollbrygden. Väl framme vid målet orsakar Finns klåfingrighet ytterligare problem. Det visar sig att Erline inte alls är en katt utan en prinsessa som försöker hålla sig gömd från rikets stora skräck, The Nightmare Queen, och på grund av Finn så känner hon nu till var Erline befinner sig. Det är nu upp till dig att hålla henne säker.

Lanseringstrailern för Sorcery

Berättelsen vinner inget pris för originalitet, men den är välberättad. Många av mellansekvenserna berättas via väldigt snygga animerade sagoböcker, där du får se blandade stillbilder och enkla animationer som bidrar till den redan härliga sagovärldsstämningen. Karaktärerna är intressanta och dialogen mellan Erline och Finn är emellanåt ganska underhållande och kvick. Röstskådespelarna gör generellt sett ett stabilt intryck, vilket är en bidragande faktor till att jag dras in ganska lätt i världen.

Grafiken är en lite blandad kompott. Allt ser oftast ganska snyggt ut och magieffekterna är tillfredsställande, men emellanåt dyker bildfrekvensen ganska kraftigt. Det hände lyckligtvis sällan när jag var mitt i strider, men jag slits lite ur stämningen när det sker. På en del ställen upplevde jag även en del bildbuggar (clipping och screen tearing), men i det stora hela är detta ett ganska snyggt spel med en övertygande fantasivärld.

Spelets riktiga höjdpunkt är dock musiken. Det var länge sedan jag hörde så stämningsfull, välproducerad spelmusik, och bakom denna produktion finns en prisbelönad kompositör vid namn Mark Mancina. Han har bland annat stått bakom musiken från filmer som Training Day, Twister och Bad Boys, och bjuder denna gång på vansinnigt stämningsbyggande keltiska toner med mycket säckpipor, flöjter, mandolin och intressanta trumkompositioner.

Spelaren bjuds också på ett brett register av musik, med allt från trallvänliga och glada melodier till mystiska toner ackompanjerat av körer. Jag stannade upp vid ett par tillfällen och skruvade upp volymen för att lyssna närmare på musikstyckena.