Eurogamer.se

Recension: Gravity Rush

Eurogamer Sverige recenserar PlayStation Vita-spelet Gravity Rush, gjort av Sonys japanska studio.

Att skapa ett spel innebär kompromisser - det går sällan att göra allt som man skulle vilja. Kompromisser kräver prioriteringar, och här har den gamle Silent Hill-skaparen Keiichiro Toyama tänkt helt rätt med Gravity Rush. Han och hans flertal utvecklare har nämligen lagt energi på att göra det jag gör allra mest i spelet så bra som möjligt. Det jag spenderar mest tid med är nämligen att röra mig runt i staden där handlingen mestadels utspelas, och både mina transportmöjligheter och staden i sig är en njutning att se och använda.

Staden i fråga är Hekseville, ett flygande samhälle som nyligen drabbats av gravitationsstormar som har fått flera stadsdelar att försvinna och mystiska odjur att dyka upp och trakassera befolkningen. Historien tar sin början när spelets huvudperson Kat vaknar upp utan några minnen, men snabbt blir varse att hon besitter krafter som hon måste använda för att hjälpa staden och dess invånare.

"När jag når änden på ytan jag traskar omkring på och faller av är det nämligen fullt möjligt att det hållet jag egentligen faller åt är uppåt utan något som stoppar mig."

Dessa krafter ger möjlighet att manipulera gravitationen, vilket medför en mängd olika förflyttnings- och stridstekniker, och det är som jag nämnt ovan ett nöje att använda dem. Ett tryck på höger axelknapp placerar Kat svävande i luften, och efter att ha siktat in mig skickar mitt nästa tryck iväg Kat i hög fart mot nästa mål.

Systemet är enkelt att komma underfund med och det går inte många sekunder innan jag flyger högt över staden, åker fram mellan skyskrapor eller tar en rundtur kring närmsta kyrktorn. Lite krångligare blir det när jag landar, då den yta Kat sätter ner fötterna på blir nämligen min nya mark som gravitationen förhåller sig till. Detta innebär att det går utmärkt att promenera omkring på husväggar eller uppochnervänd under broar eller den flygande stadens berggrund.

Gravity Rush-trailer

Denna gravitationsförändring påverkar bara Kat, men är konsekvent tills jag trycker på vänster axelknapp vid flera tillfällen, som då skapar en förvirring för mig och efter ett par gravitationsbyten kan det snart bli svårt att avgöra vad som är upp och vad som är ner. När jag når änden på ytan jag traskar omkring på och faller av är det nämligen fullt möjligt att det hållet jag egentligen faller åt är uppåt utan något som stoppar mig.

Till dessa grunder kommer ytterligare ett antal förmågor där jag kan glida fram längs med marken, slunga iväg föremål, utföra en flygande spark mot fienderna eller förvandla mig till en mänsklig kanonkula och mycket fler. Jag plockar upp nya förmågor efterhand och även om användandet av gravitationskrafterna begränsas av en mätare är den relativt generös tilltagen och laddar snabbt om. Det finns även möjlighet att uppgradera densamma både vad gäller kapacitet och omladdningshastighet.

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!