Recension: Warlock: Master of the Arcane

Eurogamer Sverige recenserar PC-spelet Warlock: Master of the Arcane, gjort av Ino-Co Plus

När jag startar upp Warlock: Master of the Arcane är det svårt att inte direkt börja tänka på Civilization-spelen och av samma anledning är det svårt att inte dra vissa paralleller i en recension. Warlock har hämningslöst hämtat en hel del inspiration både visuellt och spelmekaniskt från Civilization. Spelet är omgångsbaserat och spelaren ska bygga städer, träna trupper, utöva diplomati och leda sitt rike till vinst. Frågan jag ställer mig är om det tillför tillräckligt med eget till receptet för att rättfärdiga sig som ett fristående spel.

Premissen för Warlock är inte mer fördjupad än att en grupp mäktiga magiker ger sig på varandra i jakt på världsherravälde. Det kan låta halvhjärtat men eftersom spelet saknar ett riktigt kampanjläge spelar handlingen inte någon nämnvärd roll. Poängen är helt enkelt att utforska landet, expandera sitt rike och utplåna konkurrenterna.

"Det första som slår mig är att det inte kostar några resurser att skapa nya byggnader i staden, utan istället kostar dessa en konstant underhållsavgift."

När spelet börjar väljer du vilken ras och magiker du vill spela. Du har tre raser att välja på och varje ras har sina egna för- och nackdelar, vilka främst påverkar den tidiga delen av spelet, i och med att du får tillgång till övriga rasers byggnader och enheter så fort du tar över någon av deras städer.

Väl framme vid den hexruteindelade kartvyn börjar jag med min huvudstad och två militära enheter. Det första som slår mig är att det inte kostar några resurser att skapa nya byggnader i staden, utan istället kostar dessa en konstant underhållsavgift.

Teasertrailer för Warlock: Master Of The Arcane

I början upplever jag det som väl förenklat att alltid kunna bygga så länge plats finns, men senare i spelet förstår jag varför de har valt den här modellen. Med mängder av städer och redan betalda byggnader hade jag haft en massiv resursinströmning, men med underhållsmodellen blir resurshanteringen en balansgång även längre fram i spelet.

När det handlar om resurser har du fyra olika sätt att hantera genom spelet - guld, mana, mat och forskning. De flesta byggnader kostar pengar och mana under varje omgång, medan levande soldater kostar mat.

Forskningsresursen avgör hur snabbt du kan forska fram nya magiska förmågor i ett system som liknar genrens normala teknologiträd. Ekonomins välkomna fokus på underhåll gör att jag aldrig kan slappna av i resurshanteringen helt, men att det bara handlar om några få olika resurser gör att det ändå alltid är lätt att hålla koll.

Kommentarer (3)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!