Recension: DiRT Showdown

Rätt typ av krasch

Colin McRae skapade den moderna rallygenren. Visst, egentligen var det Codemasters som stod för själva skapandet, men den flygande skotten var alltid involverad i utvecklingen av de rallyspel som fått äran att bära hans namn. När McRae tragiskt nog omkom i en helikopterolycka 2007 valde Codemasters att plocka bort hans namn från sina spel, förhoppningsvis av respekt för de närmast sörjande.

Det som en gång i tiden alltså började som Colin McRae Rally har genom åren utvecklats till Colin McRae: DiRT och vidare till DiRT 3 och nu DiRT Showdown. Så det är med den skotske rallylegenden färskt i minnet jag slår mig ned framför den senaste delen i DiRT-serien. Och det börjar faktiskt väldigt bra.

För de som inte vet så är DiRT Showdown en spin-off på DiRT-serien, som genom åren på ett effektivt blandat traditionellt rally med mer publikvänliga tävlingar som Land Rush och Rally Cross och andra stora spektakel runt om i stora arenor över hela världen. Mycket av detta kan vi tacka Ken Block för, som i princip skapat tävlingsmomentet Gymkhana, där förare med milimetermarginal manövrerar sina plåtbestar genom trånga utrymmen och genomför overkligt skickliga trick. Detta var ett spelmoment som introducerades i DiRT 3 förra året och det finns givetvis även med i DiRT Showdown.

Skillnaden mellan de båda versionerna är att kontrollen är betydligt enklare i Showdown och det är inte längre lika svårt att spinna i en "Donut" runt en lyktstolpe som i föregångaren. Faktum är att kontrollerna simplifierats ganska rejält i samtliga spellägen för att skapa ett mer arkadliknande upplägg som då och då skickar nostalgiska vibrationer från klassikern Destruction Derby längs ryggraden.

"Colin McRae skapade den moderna rallygenren."

Ny trailer för DiRT Showdown - Race Hard, Party Hard

Det var antagligen ett smart val av Codemasters Racing att döpa spelet till just Showdown istället för DiRT 4, då detta antagligen hade retat upp en mängd fans av traditionell rallyracing. Detta moment är nämligen helt frånvarande i Showdown och upplägget är mer tydligt riktat mot att spela online eller att köra på delad skärm mot en kompis.

Ett enspelarläge finns naturligtvis med och det finns mängder av saker att göra där, tack vare det stora antalet tävlingstyper som utvecklarna har stoppat in.

Vi bjuds på vanliga race, elimineringsrace, race där det gäller att ha bäst tid på olika sektioner av banorna, samt en hel hög med lägen där det helt enkelt gäller att krossa dina motståndare. Personligen fastnade jag tidigt för Knock Out och Hard Target, där det förstnämnda handlar om att knuffa ut sina motståndare från en upphöjd plattform. Hard Target handlar i sin tur om att hålla sig vid liv när allt fler motståndare gör entré på arenan med det ensamma syftet att mosa dig till skrot.

Just Hard Target har lett till en rad panikartade skrik i soffan när jag upptäckt att jag bara behöver överleva tio sekunder till innan jag vunnit, samtidigt som min hälsomätare lyser farligt rött, vilket tyder på att jag snart befinner mig i en totaldemolerad bil.

Hälsomätaren är ett nytillskott i serien. Den används främst i de typer av tävlingar där det gäller att krocka sönder sina motståndare, men fyller även en funktion i vanliga race. Går mätaren till botten i en tävling måste du nämligen föras tillbaka till banan med förnyad hälsa, vilket ofta kostar viktiga sekunder.