Recension: TERA

Frottera dig med andra actionsugna MMO:are i Arborea

TERA, eller The Exiled Realm of Arborea som spelet egentligen heter, släpptes ursprungligen i Korea och har nu cirka ett år senare lokaliserats för Europa och Nordamerika. För att bättre passa den västerländska publiken (eller i alla fall koreanernas fördomar om den senare) har man tonat ner svårigheten lite och lagt till uppdrag för att bryta upp actionstriderna med lite berättelse.

Första kontakten med ett MMO är karaktärsskapandet och TERA erbjuder här en gedigen om än inte revolutionerande upplevelse. Raserna är tämligen generiska fantasytyper, men vi slipper i alla fall de mest stereotypa Tolkieneska inslagen. Den visuella stilen är väldigt asiatisk och genomgående vacker, men förlorar på att vara extremt sexualiserad. Kvinnliga alvkrigare ser ut som om de försöker flagga ner förbipasserande flygplan genom att vifta med bysten och kläddesignen är smaklöst avslöjande.

Efter valet av ras kommer klasserna, och nu gäller det att se upp lite - för till skillnad från till exempel World of Warcraft eller SW:ToR är varje klass begränsad till en roll. Det finns inga specialiseringar, inga färdighetspoäng och inga alternativa vägar. Väljer du till exempel en klass som kan hela så är det hela du kommer att vara bra på.

"Efter några stapplande steg i TERA:s nybörjarzon blir betydelsen hos spelets tagline, 'True action combat', strax uppenbar."

Video med raserna och klasserna i Tera

Vid första anblicken kan detta verka något bakåtsträvande, men det är inte så illa som det låter och mer om detta senare. Klasserna är designade kring den traditionella rolluppdelningen med tank, helare eller skadegörare, men vad som är lite mindre traditionellt är att spelet rakt ut talar om vilka klasser som är enkla respektive svåra att styra.

Det kan vara svårt för en ny MMO-spelare att bestämma sig för vilken klass du vill investera din tid i då spelet på nivå 60 kan vara drastiskt annorlunda jämfört med hur det känns för en nyskapad karaktär. TERA försöker åtgärda detta genom att spelaren får ta sig igenom en prolog där karaktären temporärt lyfts till en högre nivå och ges majoriteten av de förmågor som är centrala för rollen. Jag tycker det är en väldigt bra idé, men det märks att det är en i efterhand påtänkt funktion då all form av introduktion till hur man spelar TERA inte ges förrän prologen är slut och karaktären återgår till nivå ett.

Efter lite filmiska mellansekvenser, vilket för övrigt TERA har gott om, landar du på Gryningens ö för att där introduceras till spelet och berättelsen. Miljöerna är vackra och färgstarka, nästan i nivå med Final Fantasy XIII, och de varelser du träffar på är välgjorda och snyggt animerade. Musik och ljudeffekter är också bra, även om karaktärernas röster skulle snarare passa i en anime.

Efter några stapplande steg i TERA:s nybörjarzon blir betydelsen hos spelets tagline, "True action combat", strax uppenbar. Stridssystemet i TERA skiljer sig markant från vad du hittar i andra populära MMO:er, och känns mer som Devil May Cry, Zelda eller God of War än World of Warcraft. Distinktionen görs ännu tydligare av att du med fördel kan spela med gamepad istället för mus och tangentbord.