Recension: PixelJunk 4am

Rytmen i blodet

En dubbel vinylspelare, ett mixerbord, en rökmaskin och ett svettigt dansgolv. Eller varför inte en PlayStation Move-kontroller, en lugn soffa och en publik som betraktar ditt mixande live över internet? Vägarna till att bli en ny Avicii växer för varje vecka, känns det som.

PixelJunk 4am försöker emulera känslan av att livemixa och fylla ett dansgolv på en svettig klubb fram emot de tidiga morgontimmarna. Konceptet föddes ur den Kyotobaserade studion Q-Games, en studio som är känd för sina udda spel och audiovisuella experiment. Om du någonsin har startat musikvisualiseraren på din PlayStation så är det Q-Games som producerat denne. Att utvecklaren denna gång valt att göra musik till en mer interaktiv upplevelse känns helt enkelt ganska naturligt.

"För att framföra musik behöver du fullversionen av spelet, medan lyssnarna faktiskt bara behöver ladda ner en mager gratisversion."

Återigen samarbetar de med mångkonstnären Baiyon, som tidigare tagit fram det grafiska konceptet och producerat musiken till PixelJunk Eden. Här får Baiyon full kreativ frihet att göra sin egen grej - utan att behöva tänka på saker som mål, spelbarhet eller handling. PixelJunk 4am har nämligen inga mål, det finns inga poäng att samla, utan allt går ut på att uppleva musik. Det är en virtuell målarduk på vilken jag som spelare projicerar min musik, utan stress eller utan krav.

I teorin är kontrollerna ganska enkla - Movekontrollern används för att påverka rytmer i en av de fyra ljudkanalerna som används, eller för att snabbt gå över till en ny takt som redan existerar. Rytmerna kan i sin tur påverkas tempomässigt, böja tonhöjden, eller manipuleras på andra sätt. I praktiken blir det dock snabbt ganska kaotiskt att försöka göra någonting konstruktivt eller genomtänkt - men det spelar faktiskt ingen som helst roll. Faktum är att det är oerhört avslappnande att bara leka omkring i sin virtuella studio, byta kanal och frammana tokiga ljud.

Efter en alltför kortfattad introduktion till de grundläggande kontrollkoncepten kastas jag ut i spelets huvudsakliga läge - framförande av musik. Och här gäller det att hålla folk nöjda eftersom du nämligen behöver samla på dig "kudos" (gillande) från publiken och kan inifrån spelet göra reklam för dina spelningar via sociala nätverk. För att framföra musik behöver du fullversionen av spelet, medan lyssnarna faktiskt bara behöver ladda ner en mager gratisversion. Och det är faktiskt nästan lika roligt att bara slå sig ner och bläddra bland de som sänder live som det faktiskt är att mixa saker. Musiken är en eklektisk mix av Baiyon-electronica och ett par andra artister. Har du spelat PixelJunk Eden så vet du lite vad du har att vänta dig.

PixelJunk 4am - lanseringstrailern

Men, med det sagt känns det aldrig riktigt som jag som virtuell DJ har någon direkt kontroll över vad jag gör med musiken - gränssnittet är väldigt rent från statusindikatorer och enbart genom att lyssna noga får jag reda på vad mina manipulationer har för effekt. Inte för att det spelar någon direkt roll - de som lyssnar verkar bli glada vad man än gör, och även om jag försöker väldigt hårt att förstöra rytmerna låter slutresultatet faktiskt tolerabelt. Om det beror på att Baiyons förproducerade rytmer alltid passar ihop, eller jag som spelare har för lite inflytande vet jag faktiskt inte.

Utöver framförandeläget finns det en renodlad musikvisualiserare, men att behöva starta en ny applikation för att få lite snyggare visualiseringsmöjligheter känns lite som ett steg bakåt.

PixelJunk 4am är inte ett spel, därför är det lite svårt att sätta fingret på det. Har du noll intresse av musik, DJ-kultur och att mixa musik ska du givetvis undvika detta till varje pris. Gillar du elektronisk musik och vill laborera med den så är det definitivt värt pengarna. Framförallt är det en perfekt efterfestaktivitet och bör användas istället för det klassiska "någon tar fram en gitarr".

7 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: PixelJunk 4am Fredrik Johansson Rytmen i blodet 2012-06-12T16:38:00+02:00 7 10