Recension: Ratchet And Clank Trilogy

En fantastisk HD-uppdatering!

Någonstans i vägskälet mellan PlayStation och PlayStation 2 hade de kreativa människorna hos Insomniac Games tröttnat lite på att skapa spel om den lila draken Spyro och ville prova på någonting nytt. Istället för sockersöta draksagor skapade man ett nytt hjältepar - den antropomorfiska kattvarelsen Ratchet och den lilla roboten Clank.

I en galax långt, långt borta, på en planet som heter Veldin bor Ratchet. Han livnär sig som mekaniker och gillar i synnerhet att mecka med rymdskepp. En vacker dag kraschlandar ett litet rymdskepp i närheten och ur detta kravlar en liten robot ut med dåliga nyheter. Drek, ledaren för Blarg-imperiet, planerar att urholka planeter i Solana-galaxen för att bygga en ny hemvärld till sin ras. Roboten, som Ratchet snabbt ger smeknamnet Clank, ber om hjälp att stoppa dessa planer. Sagt och gjort - Ratchet ger sig (motvilligt) ut i galaxen för att försöka förhindra dess undergång.

Med Ratchet & Clank-serien lade Insomniac Games grunden till en ny hybridgenre - plattformsskjutare i 3D. Där kamratstudion Naughty Dog valde att fokusera mer på klassiskt plattformande och utforskande med Jak & Daxter och Sucker Punch med Sly Cooper-serien snöade in på smygplattformande gick Insomniac steget fullt ut med högoktanig action och enorma horder fiender att besegra.

Genomgående för serien är dess fokus på actionplattformande, humor och de galna vapen och leksaker som Ratchet använder i sin kamp för att rädda galaxen från hemska hot. Från starten beväpnad med en enkel skiftnyckel utökas Ratchets arsenal av vapen i snabb takt.

En japansk trailer för samlingen. Roligare än så blir det inte.

"I en samling som denna, med de tre stora spelen till PlayStation 2, är det roligt att se hur Insomniac Games själva har vuxit, fått mer självförtroende från spel till spel och hur detta i sin tur påverkat spelen."

Alltifrån de små, självmordsbenägna målsökande robotarna som Glove of Doom skjuter ut till geväret som transformerar fiender till fluffiga får är vapenarsenalen i spelserien alltid genomtänkt, oförutsägbar och oerhört rolig att använda sig av. En stor del av charmen med spelen är just dessa galna vapen och möjligheten de ger till att angripa stridssituationer på helt olika, och oftast lustiga, sätt.

Utöver rå vapenkraft samlar Ratchet och Clank också på sig diverse tillbehör som behövs för att lösa pussel och utforska planeterna, exempelvis en portabel vattentank för att flytta på större vattenmassor, robotförklädningar, svävarbrädor eller magnetskor.

Varje planet som besöks, oavsett spel, är fylld med utmaningar att lösa, fiender att skjuta ner, lådor att förstöra och viktigast: skruvar och muttrar att samla. Dessa är spelets valuta och används till att köpa ammunition, nya vapen och leksaker. Det konstanta skramlandet av muttrar som hamnar i ens plånbok är en stor del av glädjen med att spela ett Ratchet och Clank-spel. Nya vapen portioneras ut med sådan precision att det bara precis saknar några muttrar för att kunna köpa det och alltså behöver utforska och skjuta lite fiender till för att få en ny leksak att leka med.

I en samling som denna, med de tre stora spelen till PlayStation 2, är det roligt att se hur Insomniac Games själva har vuxit, fått mer självförtroende från spel till spel och hur detta i sin tur påverkat spelen.