Recension: Battlefield 3: Close Quarters

Närgånget närbesläktade närstrider

Det här med expansioner är en knepig grej. Spelutvecklare har en tendens att spotta ur sig nedladdningsbart material till sina spel som allt som oftast bara bjuder på mer av samma sak, utan att försöka göra något nytt. Därför vill jag inledningsvis ge all heder till DICE som försöker göra något annorlunda med expansionen Battlefield 3: Close Quarters.

Vi är nog alla vara överens om att Battlefield 3 (9/10) först och främst handlar om stora strider på ännu större kartor, där soldaten med gevär bara utgör en liten del av helheten. Jetplan ska vina förbi över huvudet och stridsvagnars skottsalvor ska mullra i bakgrunden. Expansionen Back To Karkand var ett riktigt bra nedladdningsbart paket då det gav fansen exakt vad de ville ha i och med de nya versionerna av gamla klassiska kartor som anpassats för dagens spelande.

Battlefield 3: Close Quarters är något helt annat. Här har DICE satsat fullt ut på täta strider på mindre kartor och ett betydligt högre, mindre taktiskt tempo. Vi får nya vapen, fyra nya kartor och nya spellägen att ta del av. De nya kartorna fokuserar på miljöer inomhus, vilket är en rejäl skillnad från tidigare nivåer. Jag blev snabbt extra förtjust i kartan Donya Fortress, som innehåller mängder av korridorer och gångar som gav mig möjlighet att smyga mig på mina motståndare.

Lanseringstrailer för Battlefield 3: Close Quarters

Till dessa nya kartor finns ett par nya spellägen. Spelläget TDM Close Quarters är som namnet antyder klassiska dödsmatcher i lag på mindre nivåer. Läget kan spelas på samtliga kartor som finns i spelet, då dessa skalas ner i storlek för att hålla matcherna intensivare. Men det bör spelas på de nya kartorna, som är specialgjorda för just denna typ av intensiva närstrider. Det andra läget heter Gun Master och är i princip samma läge som Gun Game, som Treyarch introducerade i Call of Duty: Black Ops häromåret.

" Battlefield 3: Close Quarters är en extremt välgjord expansion som har gett mig mycket nöje och de nya kartorna har många goda egenskaper."

I Gun Master börjar alla spelare med en enkel pistol, som byts mot ett bättre vapen efter att jag skjutit två motståndare med den. Därefter stiger jag i rank och får bättre och bättre vapen innan jag slutligen måste döda med kniv för att vinna matchen. Gun Master är ett underhållande spelläge som endast är spelbart på de nya nivåerna.

Vi får även Conquest Domination, som är en ny variant av seriens klassiska Conquest-läge. Även i detta spelläge har tempot dragits upp betydligt och allting går snabbare än i vanliga Conquest. Kartorna är mindre än i vanliga fall och det går mycket snabbare att fånga kontrollpunkter. Conquest Domination passar alltså utmärkt för de som inte orkar slänga sig in i en lång match Conquest utan vill ha något som går lite snabbare.

Problemet med samtliga spellägen är att de båda känns mer som Call of Duty än Battlefield. Det som gör serien unik har försvunnit och det känns ofta som att jag spelar Modern Warfare 3 med förstörbara miljöer istället för Battlefield 3. Det hela känns helt enkelt oroväckande bekant och det är inte i denna riktning jag vill att Battlefield ska gå.

Missförstå mig rätt, Battlefield 3: Close Quarters är en extremt välgjord expansion som har gett mig mycket nöje och de nya kartorna har många goda egenskaper. Men jag kan ändå inte skaka av mig känslan av att DICE sneglat lite för mycket på sin största konkurrent för sitt eget bästa.

8 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Battlefield 3: Close Quarters David Wahlström Närgånget närbesläktade närstrider 2012-06-27T13:32:00+02:00 8 10

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!