Eurogamer.se

Recension: Spec Ops: The Line

San(d)slöst bra skjutande

Att göra en modern militärskjutare idag är svårt med tanke på hur mättad genren är med högkvalitativa konkurrenter. Man måste verkligen skapa något exceptionellt för att lyckas göra utslag på radarn när man blir jämförd med jättar som Call of Duty och Battlefield.

Vad som komplicerar läget ytterligare för Spec Ops: The Line är att spelet även konkurrerar med till exempel Gears of War eftersom det är ett skjutspel i tredjepersonsperspektiv. Det är med andra ord ingen enkel uppgift som utvecklarna Yager Development gett sig på.

De verkar dock ha varit mycket väl medvetna om detta och har därför satt sig för att vara unika genom att fokusera på en välutvecklad story och ambitionen att sätta spelaren i situationer där man behöver ta moraliskt svåra beslut. Detta gör Yager med hjälp en stark influens från Joseph Conrads klassiska verk Mörkrets hjärta, som även tolkats av Francis Ford Coppola i form av Apocalypse Now. Målet är att oskådliggöra mänskligt beteende när en civiliserad samhällsstruktur försvinner. Det är som sagt väldigt ambitiöst för vad som i grund och botten är ett actionspel.

17 minuter från spelet!

"Det blir minst sagt en balansgång mellan de stridande parterna ju längre du tar dig in i staden, och det är här en av spelets större säljpunkter dyker upp. Med jämna mellanrum ställs du inför ett moraliskt beslut du måste ta för att ta dig vidare i spelet."

Du spelar som kapten Martin Walker som tillsammans Alphanso Adams och John Lugo bildar en Delta Force-grupp som får uppdraget att bege sig till Dubai. Detta låter förstås som en trevlig semester, men till saken hör att staden är sedan sex månader tillbaka drabbad av katastrofala sandstormar som har isolerat staden från omvärlden. I samband med att stormarna satte igång var Colonel John Konrad - en inte helt subtil vink till originalverket - på väg hem från en jobbig tid i Afghanistan, men anmälde sig som frivillig att leda evakueringen av Dubai.

Stormarna blev dock bara värre och snart tappade man kontakten med Konrad och han antogs vara död. Strax innan spelet tar vid snappar man dock upp en radiosändning med ett loopat meddelande från Konrad som antyder att han är vid liv, men att läget i staden är rätt illa. Det är därmed upp till dig och din grupp att hitta honom och evakuera överlevande från staden.

Det dröjer dock inte länge förrän saker går snett. Du finner snart nyligen dödade soldater tillhörande Konrads 33:e bataljon, och kort därefter blir du attackerad av beväpnad lokalbefolkning utan förklaring. Genast blir problematiken större då det inte verkar som att folk kommer att ta emot din hjälp med de öppna armar du hade förväntat dig.

Det blir minst sagt en balansgång mellan de stridande parterna ju längre du tar dig in i staden, och det är här en av spelets större säljpunkter dyker upp. Med jämna mellanrum ställs du inför ett moraliskt beslut du måste ta för att ta dig vidare i spelet.

Kommentarer (7)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!