Recension: Penny Arcade's On the Rain-Slick Precipice of Darkness 3

Rollspelet med världens längsta namn har återuppstått!

Det är med enbart ytlig kännedom om de två första spelen i serien med det krångliga namnet som jag tar mig an episod 3 av Penny Arcade's On the Rain-Slick Precipice of Darkness. Ytlig kännedom räcker dock för att genast se att den här episoden skiljer sig en hel del från de två första. Den serietidningsliknande polygondesignen i tidigare episoder har bytts ut mot en rejält retrodoftande 16-bitarsstil i det här taktiskt fokuserade rollspelet.

Anledningen till förändringen är att Hothead Games som gjorde de första två spelen i serien stötte på problem och produktionen av del 3 togs över av Zeboyd Games, som är mest kända för indie-spelet Cthulhu Saves the World.

Utvecklarna har hämtat tydlig inspiration från ett flertal klassiska spel och skapat ett humorfyllt äventyr. Spelet ger sken av tidigt Final Fantasy men visar ändå sin egen identitet tydligt. Både den visuella presentationen samt det spelmekaniska upplägget bör dock vara bekant för den som spelade de rollspel som var aktuella vid Super Nintendo-tiden.

Penny Arcade Episode 3

"Den träffsäkra humor som gjort Penny Arcade känt lever och frodas nämligen i episod 3. Dialoger osar av välskriven komik där samspelet mellan personerna i spelet snabbt blir tydlig och jag kommer på mig själv med att småskratta åtskilliga gånger under spelets gång."

Även ljudet håller sig till temat lite väl bra och musikslingorna blir snart lika enformiga som de ytterst få olika ljudeffekter som spelet bjuder på. De fyra individer som jag som spelare får styra över har alla varsin grundklass och en tydligt utformad personlighet. Längre in i spelet får jag dessutom välja upp till två extra klasser för varje person i gruppen vilket ger en del spännande möjligheter att snickra sitt lag efter den spelstil man gillar bäst trots låsningen till dessa fyra specifika individer.

Handlingen kretsar kring nätserien Penny Arcades huvudpersoner Gabe och Tycho i den fiktiva staden New Arcadia på 1920-talet. Staden står under ständig hotbild från Lovecraft-inspirerade undergångskonspirationer och jag får leda en liten grupp av de färgstarka personligheter som gjort Penny Arcade kända, i en kamp för att stoppa Dr. Blood från att väcka ondsinta gudar till liv.

Klichéerna haglar tätt och det blir lite svårt att ta den övergripande handlingen på allvar när den främst förs framåt genom olika "Vi måste gå dit och hämta det där"-moment, men så är det här inte heller ett spel som ber om att tas på allvar.

Den träffsäkra humor som gjort Penny Arcade känt lever och frodas nämligen i episod 3. Dialoger osar av välskriven komik där samspelet mellan personerna i spelet snabbt blir tydlig och jag kommer på mig själv med att småskratta åtskilliga gånger under spelets gång. Även fiendenamn och beskrivningar av allt från varelser till föremål bjuder på fyndigheter som till exempel den gigantiska mim-artisten "Optimus Mime" eller en magisk ring som ger en "nästan förolämpande liten bonus" till magiförmågan.