Recension: The Amazing Spider-Man

Eurogamer Sverige recenserar spelversionen av bioaktuella The Amazing Spider-Man

Jag älskar superhjältar. Vare sig de kommer från Marvel eller DC eller något annat förlag spelar ingen roll, jag älskar superhjältar! Batman må vara den ultimata favoriten, men Spider-Man hamnar inte långt efter. Spelet Spider-Man 2 till förra generationens konsoler tillhör bland mina absoluta favoritspel genom tiderna och jag har spenderat ohälsosamt många timmar med det.

Tyvärr har spelen baserat på den väggkrypande hjälten tappat i kvalitet efter detta mästerverk och varken Spider-Man 3, Spider-Man: Edge of Time (5/10) eller ens Ultimate Spider-Man har lyckats toppa den geniala tvåan. The Amazing Spider-Man lyckas inte riktigt klättra till toppen heller, men det är det bästa försöket på åtta år.

Jag vill dock redan nu höja ett varningens finger eftersom spelet innehåller en hel del spoilers för vad som händer i filmen med samma namn som nyligen hade premiär. Så mitt tips är att se filmen innan du spelar spelet.

"The Amazing Spider-Man lyckas inte riktigt klättra till toppen heller, men det är det bästa försöket på åtta år."

The Amazing Spider-Man tar alltså vid ett par veckor efter slutet på filmen och Peter Parker är på besök hos företaget Oscorp tillsammans med Gwen Stacy, som arbetar som assistent åt forskaren Alistair Smythe, som arbetar med att korsa DNA från människor och olika djur. Något går givetvis fel och snart är New York fyllt av monstruösa varelser som Rhino, Scorpion och den råttliknande Vermin. Samtidigt har Oscorp skickat ut en armé av robotar för att fånga dessa monster och det blir naturligtvis Spider-Man som måste reda ut allting och samtidigt försöka hitta ett botemedel innan alla invånare i staden blir infekterade av det smittsamma virus som ligger till grund för det hela.

Redan inledningsvis känns handlingen lite väl klyschig och intetsägande, men jag uppskattar ändå att utvecklarna Beenox vågar ge sin egen spinn på flera av Spider-Mans mest klassiska motståndare. Istället för att vara skurkar i märkliga dräkter är karaktärer som Rhino och Scorpion istället förvrängda, muterade varelser som faktiskt är korsningar mellan människa och djur, något som gör att de känns aningen mer groteska och farliga.

The Amazing Spider Man - Lanseringstrailer

Detta påverkar dock inte handlingen så mycket som jag hade hoppats, då dessa mer välkända karaktärer bara dyker upp då och då. Istället slåss vi mest mot infekterade människor, soldater och Oscorps robotar. Utvecklarna har sneglat mer än lovligt på Rocksteadys Batman-spel när det kommer till spelets strider och de kontrolleras på nästan exakt samma sätt. En knapp används för att puckla på fiender och en annan används för att undvika motståndarnas attackar och du bygger snabbt upp rejäla kombinationer.

Systemet fungerar bra, även om det som sagt är lite för likt Batman. De flesta av spelets strider utspelas inomhus i diverse lokaler under spelets uppdrag, och där kan Spider-Man även klättra ovanför sina ont anande offer och göra en smygattack som fångar hans fiender i taket. Återigen andas det en hel del Batman, men det är en smärre detalj som jag inte stör mig överdrivet på.