Recension: Zuma's Revenge

Perfekt pastellfärgat pusslande

Popcap Games må vara mest kända för spel som Bejeweled och Plants vs Zombies, men för mig har Zuma alltid varit utvecklarnas största stund. Spelen med den bollspottande grodan har varit engagerande, stressiga och framförallt riktigt bra balanserade. De har även gett upphov till en lång rad kloner och kopior som alla använt sig av samma spelmekanik, men som aldrig lyckats konkurrera med mästaren.

När Zuma's Revenge nu släpps till Xbox Live Arcade visar Popcap att de har kunnat slipa konceptet ytterligare och att de befinner sig miltals över sina konkurrenter.

Om du inte är bekant med spelserien går Zuma alltså ut på att kontrollera en roterande groda som spottar ur sig bollar i olika färger. Detta för att få ihop tre eller fler bollar av samma färg i det långa pärlband som rullar över skärmen på väg mot sitt mål. Om raden av bollar kommer fram förlorar du, och parar du ihop tre eller fler bollar försvinner de och genererar poäng.

"Varje framgång är en underbar känsla av stolthet, framförallt i spelets senare nivåer."

Upplägget är otroligt simpelt, men Zumas storhet har alltid legat i det dolda djupet och utmaningen som smyger sig på. Detta har inte förändrats i Zuma'z Revenge, som förvisso evolverar konceptet snarare en revolutionerar det. Vi bjuds på 69 nivåer av färgglatt pusslande och dessa nivåer kommer få dig att skrika av frustration, glädje och adrenalin.

Zuma's Revenge börjar nämligen relativt enkelt. Raden av bollar rullar framåt ganska långsamt och du har gott om tid på dig att korrigera eventuella misstag. Du vaggas in i en falsk trygghet där du tänker att "det här var ju inte så svårt". Sedan smäller det. Plötsligt rusar bollarna fram på de slingriga nivåerna och du sitter med koncentrationen på topp och kämpar för att hålla bollarna borta från sin slutdestination som innebär ditt misslyckande.

Zuma's Revenge-trailer för Xbox 360

Ett nederlag svider alltid, då du hela tiden är medveten om att det var ditt eget fel och inte spelets. Samtidigt är varje framgång en underbar känsla av stolthet, framförallt i spelets senare nivåer.

Men vi får mer att leka med än de 69 nivåerna. Popcap har nämligen slängt med ett gäng bossar i slutet av varje värld, speciella spirituella djur som kan uppgraderas för att ge dig extra fördelar, nya specialförmågor och mycket annat. Efter att du har klarat kampanjen kan du senare ta dig an alla bossar på rad i nya Boss Rush-läget, utmaningar som uppdateras varje vecka och nya läget Iron Frog ger dig tio nivåer att klara på ett liv.

Zuma's Revenge släpptes till PC och Mac redan 2009, så det har verkligen tagit tid på sig att nå Xbox Live Arcade. Men jag kan definitivt säga att det har varit värt väntan. Negativa röster kan säga att Zuma's Revenge mest liknar en expansion på det ursprungliga Zuma, men det kvittar för mig när resultatet är så välgjort. De nya elementen såsom de spirituella djuren och stöd för topplistor gör att Xbox-versionen känns mer än motiverad och jag har redan fått ut många timmars underhållning.

Jag skulle vilja gå så långt som att påstå att Popcap Games skapat ett nästintill perfekt pusselspel och för 800 Microsoft-poäng finns det ingen anledning att inte investera i Zuma's Revenge.

10 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Zuma's Revenge David Wahlström Perfekt pastellfärgat pusslande 2012-07-17T18:24:00+02:00 10 10

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!