Recension: Jeremy McGrath's Offroad

En fattig mans Dirt

Nämner man rallyspel idag så tänker nog de flesta främst på Codemasters DiRT-serie. Här har dock utvecklarna 2XL Games tyckt sig se en ledig lucka på marknaden som de försöker fylla med en billig nedladdningsbar titel i form av Jeremy McGrath's Offroad.

Som du kan vänta dig är detta alltså en något mer lättviktig affär och de märks i de flesta aspekter av spelet. Det slår mig när jag startar att menyer och alternativ är väldigt sparsmakade, men jag hoppas ändå på det bästa och väljer det kanske naturliga valet att sätta igång med karriärläget.

Här kör jag lopp efter lopp i fem olika bilklasser där att över huvud taget komma i mål är det enda som krävs för att låsa upp nästa. Det lär de flesta dock inte märka då det även på den högsta svårighetsgraden är tämligen enkelt att stå som segrare i de 23 loppen. Bristen på utmaning är förstås ett problem, något som även förstärks av att de nya bilklasserna jag låser upp i efterhand inte är någon större skillnad att köra med. Små lätta buggys får lämna plats för rallybilar och större terrängfordon, men spelandet blir inte roligare vilket jag förstås hoppas, utan ser likadant ut hela tiden.

"Efter att ha vunnit serien i karriärläget med överlägsen stil får jag absolut ingen belöning förutom att kunna ta med mig mina uppgraderade fordon in i spelets arkad- och onlineläge."

Trots att Jeremy själv dyker upp och hävdar att det krävs noggrann kontroll av gas och broms dundrar jag fram med gasen i botten hela tiden och några lätta tryck på bromsen inför snäva kurvor, vilket är allt som krävs för att hålla mig på banan. Inte för att det spelar någon större roll om jag åker bredvid, då spelet saknar skademodellering för bilarna och jag istället kan tjäna erfarenhetspoäng genom att meja ner skyltar och staket, och fler poäng belönas jag också med för saker som omkörningar, sladdar och att vinna lopp.

Erfarenhetspoängen använder jag sedan till att uppgradera någon av min bils fyra olika egenskaper, något som i sin tur gör resten av spelet ännu enklare. Banorna går från öken via djungel till vinterlandskap men är bara sex till antalet och körs om och om igen, vilket gör att jag snabbt tröttnar. Efter att ha vunnit serien i karriärläget med överlägsen stil får jag absolut ingen belöning förutom att kunna ta med mig mina uppgraderade fordon in i spelets arkad- och onlineläge.

Den senaste trailern för Jeremy McGrath's Offroad

Arkadläget är mer eller mindre exakt samma upplevelse som karriärläget, medan onlineläget är det mest positiva med Jeremy McGrath's Offroad. Här kan upp till 8 spelare mötas (även om det aldrig under min speltid gick att fylla en lopp helt och hållet) och den lite simpla fysiken kommer mer till sin rätt. Spelets mer galna inslag som enorma höbalar, stenbumlingar eller snöbollar som rullar över vägen känns också något mer på sin plats här.

Liksom det mesta annat i spelet är grafiken relativt simpel men den flyter åtminstone på oklanderligt. Det som fäller Jeremy McGrath's Offroad är det alltför banala innehållet som endast kan passa den som är ute efter lite väldigt simpel racingförströelse för en billig penning. För de allra flesta är dock ett bättre tips att hålla ögonen på reahyllorna efter valfritt spel i DiRT-serien.

4 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Jeremy McGrath's Offroad Gabriel Johansson En fattig mans Dirt 2012-07-18T16:36:00+02:00 4 10