Eurogamer.se

Recension: Krater

Eurogamer Sverige recenserar det svenska spelet Krater (PC), gjort av Fatshark.

När jag ser på Krater tänker jag på ett kollage av mina favoritspel genom tiderna. Somrar av tärningsrullande äventyr i Mutants postapokalyptiska Sverige, sena helgnätter av taktiska manövrar med mina handrekryterade soldater i X-COM: Enemy Unknown, det snabba tempot i Diablos actionstrider - allt är där.

I spelets inledande minuter introduceras jag till Solsidan och Norrmalm, en skärva av ett postapokalyptiskt Sverige där äventyrare kan skapa sig namn och rikedom genom att låna sina talanger i våld och lemlästande till betalande kunder. Tonen är skämtsam, stundtals absurd och jag charmas snabbt av persongalleriet, vars stylist gissningsvis tidigare jobbade på planeten Pandora i spelet Borderlands.

Miljöer och personer är vackert färglada, då designen tack och lov undviker de typiska bruna tonerna som ofta återfinns i "realistiska" versioner av katastrofens efterdyningar. Namn på platser är ofta komiska och parodiska, eller vad sägs om företaget IDEA beläget i staden Elmhult?

"Namn på platser är ofta komiska och parodiska, eller vad sägs om företaget IDEA beläget i staden Elmhult?"

Humorn vältrar sig friskt i det svenska arvet och spelets påhittade slangspråk är en version av engelska, med lite svenska ord inklämda här och där. Första gången jag blev anfallen av en "brölbjörn" skrattade jag högt, men efter ett tag blir det lite tjatigt med alla svenska referenser.

Handlingen saknar en protagonist och jag styr inte en utan upp till tre äventyrare med individuella förmågor och specialiteter. Fatshark utforskar här lite nya marker i hur jag kan styr alla tre samtidigt och genom att kombinera olika förmågor ger det förhållandevis enkla systemet rum för en mängd taktiska stilar.

Krater får en ny trailer

Äventyrarna rekryteras i städerna på ett sätt som mest kan beskrivas som inspirerat av X-COM: Enemy Unknown, där framslumpade soldater med olika specialiseringar kan förvärvas, tränas och uppgraderas till perfektion, men också förloras permanent om de har otur i strid.

Efterhand som äventyrarna deltar i strid samlar de på sig erfarenhet och går upp i nivå. Besegrade fiender lämnar efter sig både färdig utrustning och material som går att använda i spelets enkla hantverkssystem, och det går att lägga massvis med tid på att få till ett riktigt optimerat team.

Varje äventyrare har två specialförmågor och två utrustningsplatser, vilket ger totalt tolv val som alla är tillgängliga samtidigt via kortkommandon på tangentbordet. Med musens hjälp ger jag äventyrarna order om vem de ska attackera eller vart de ska flytta, medan andra handen är fri att aktivera någon av förmågorna.

Kommentarer

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!