Recension: Rainbow Moon

Eurogamer Sverige recenserar det PS3-exklusiva rollspelet Rainbow Moon.

När jag införskaffar spel från PlayStation Store eller Xbox Live Arcade är det lätt att jag förutsätter en del saker om spelet. Det kan vara allt från mindre avancerad grafik jämfört med skivspel till en tidsmässigt kortare spelupplevelse. Rainbow Moon visar åtminstone med all önskvärd tydlighet att det sistnämnda inte nödvändigtvis behöver vara sant. Faktum är att spelet kanske kan vara ett av de mest omfattande som släppts hittills i år.

Rainbow Moon är ett strategiskt rollspel som fokuserar hårt på spelkänslan och mångfalden av innehåll, men låter berättelsen hamna i baksätet. Spelet börjar med att din huvudkaraktär Baldren vandrar i skogen för att leta upp sin ärkefiende Namoris. I skogen hittar han en portal som han blir intresserad av, men vad han inte märker är att Namoris ligger och lurar och skickar in honom i portalen. När Baldren vaknar till liv igen har han transporterats till en måne vid namn Rainbow Moon där man är van vid en normalt sett lugn tillvaro, men i samband med din ankomst dök det även upp en hel drös med monster. Här börjar då ditt uppdrag att ta dig tillbaka hem samt på vägen dit slå ihjäl en och annan fiende.

"Rainbow Moon är ett strategiskt rollspel som fokuserar hårt på spelkänslan och mångfalden av innehåll, men låter berättelsen hamna i baksätet."

Djupare än så blir aldrig riktigt handlingen, men samtidigt kan jag inte påstå att jag behöver mycket mer än så heller. Det är helt enkelt så beroendeframkallande när du väl kommer igång med att utforska världen och utveckla din karaktär. Jag upplever dock att det är aningen trögstartat på grund av den handledning du går igenom för att lära dig alla system, men när detta avtar blir det mycket bättre flyt i spelet. Det är även i samband med detta som striderna blir lite mer avancerade också, och det är tveklöst den stora behållningen i spelet.

Lanseringstrailer för Rainbow Moon

Striderna utspelar sig på ett rutbaserat område där du och fienden turas om att göra dina drag. Där kan du välja att förflytta din karaktär, attackera, använda färdigheter eller försvara. Antalet drag du kan göra per omgång ökar successivt med din karaktärsnivå, och du kan även påverka turordningen genom att öka snabbheten på din karaktär.

Det kan då resultera i att du får flera turer åt gången innan motståndaren får chansen att göra något. Till att börja med är striderna ganska enkla, då du enbart möter kanske en eller två fiender åt gången. När du senare samlar på dig fler gruppmedlemmar så skruvas svårighetsgraden upp, och den största striden jag upplevt hittills bestod av 29 fiender. Det var ett ganska överbefolkat spelfält kan jag meddela, och krävde ganska mycket eftertanke i mina drag.