Recension: Steel Battalion: Heavy Armor

Eurogamer Sverige recenserar Kinect-spelet Steel Battalion: Heavy Armor för Xbox 360.

Steel Battalion fick en oförglömlig plats i spelhistorien när det släpptes till den första krysslådan för cirka tio år sedan, då spelet krävde en dyr specialkontroll med löjligt många knappar, spakar och pedaler för att manövrera, och som inte var tänkt att användas till något annat spel än just Steel Battalion. Denna tanksimulator hade som specialkontrollen avslöjade högst fokus på att simulera hur det var att styra en robotliknande pansarvagn, även om spelet givetvis innehöll sin beskärda del action också.

När serien nu gör sin debut på Xbox 360 är det kanske inte så konstigt att även denna del kräver ett väldigt dyrt tillbehör för att kunna spela, även om det rör sig om ett ganska populärt sådant som har stöd för väldigt många fler spel, nämligen Kinect. I Steel Battalion: Heavy Armor styr du nämligen din tvåbenta Metal Gear-liknande mecha med både Kinect-sensorn och en vanlig handkontroll. Den sistnämnda använder du för att sikta och skjuta, medan Kinect-delen står för allt annat såsom att dra i spakar och vred inuti din stridsmaskin, dra ner periskopet från taket eller klättra upp genom takluckan för att se dig omkring.

Idén är hur smart som helst, och det är riktigt kul att exempelvis knyta ihop sin hand och fistbumpa sin kamrat på teven med hjälp av Kinect-sensorn för att fira ett lyckat fältslag, eller lyfta upp handen mot ögonen för att plocka upp en kikare. Och i flera fall fungerar det riktigt bra, som när en i din besättning blir helt panikslagen och försöker fly ur tanken och du tvingas dra ner honom från stegen på som leder ut ur stridsmaskinen, för att sedan slå vett i skallen på honom med några välriktade knytnävsslag.

"Kinect-implementeringar av det här slaget gör mig riktigt glad att se och skvallrar lite om hur spel eventuellt kan komma att se ut i framtiden."

Eller som när du hör någon klättra på taket av ditt fordon och du ställer dig upp framför teven för att kolla vad det är, för att upptäcka att en fiende försöker kasta in en granat i pansarvagnen. Är du tillräckligt snabb hinner du skjuta denne med din pistol, om inte tvingas du klättra tillbaka ner i pansarvagnen igen, greppa tag i granaten genom att sträcka ut din hand i luften och därefter kasta ut den innan den detonerar.

Steel Battalion: Heavy Armor - Spelsekvens

Kinect-implementeringar av det här slaget gör mig riktigt glad att se och skvallrar lite om hur spel eventuellt kan komma att se ut i framtiden. Tyvärr är dessa inslag bara en liten del av spelet, och merparten av titeln är dessvärre riktigt dålig. Det största problemet är att svårighetsgraden är på tok för hög. Uppdragen kräver blixtsnabba reflexer och en precision som omöjligt går att få i din otroligt klumpiga tank.

I ett exempel fylldes exempelvis cockpiten med rök och jag var tvungen att ventilera ut denna med hjälp av en spak inuti fordonet. Jag upptäckte detta i tid och försökte ta tag i spaken som jag visste var den fanns, men så fort jag drog handen neråt i en långsam rörelse för att aktivera denne fick kinectsensorn ett spratt och trodde att jag ville putta undan hela panelen som spaken satt på. Efter tre till fyra försök var tiden ute och jag kvävdes till döds, trots att jag visste exakt vad som skulle göras.