Recension: Inversion

Eurogamer Sverige recenserar gravitationsspelet Inversion (PC, PlayStation 3, Xbox 360).

Jag kan medge att det är svårt att ta sig an Inversion utan förutfattade meningar. Spelet har ju trots allt varit ute i Nordamerika sedan en månad tillbaka ungefär och därför har recensioner redan funnits tillgängliga ett bra tag. Vi européer fick dock vänta på lanseringen lite ytterligare och jag är nyfiken på spelet eftersom jag följt det ett tag. Utvecklarna Sabre Interactive har ju faktiskt en ganska intressant meritlista med det lite underskattade Time Shift samt ett samarbete med 343 Studios i utvecklingen av Halo: Combat Evolved Anniversary (9/10).

Inversion har ett intressant upplägg där du som polisen Davis Russell är på väg hem till din dotter som fyller år. I bilresan hemåt diskuterar du och din yngre partner Leo Delgado om hur livet förändras när man skaffar familj och vilka värderingar man får. Det är med andra ord upplagt med öppet mål för att något dåligt kommer att hända din familj. Helt enligt schemat startar en invasion av underliga människor från underjorden. Dessa människor, eller Lutadores, börjar förstöra staden och döda människor till höger och vänster och Davis första tanke är att ta sig hem till familjen.

"Det är i mina ögon lite märkligt att de utrustar sina fångar med vad som i princip är det mest kraftfulla vapen du kan få i spelet, men jag är förstås ingen expert på hur man driver fångläger."

Väl framme i lägenheten är det mesta ödelagt. När du väl möter upp med din fru är det ofrånkomliga eländet ett faktum. Du lyckas inte rädda henne, utan släpas iväg av Lutadores för att transporteras bort. Innan du forslas iväg får du dock syn på din dotter som fortfarande är vid liv inne i byggnaden, och du får därmed tillbaka din motivation att kämpa för att återförenas med din dotter. Berättelsen tar sedan vid i ett fångläger ungefär en månad senare. Här är straffarbete i form av stenbrytning vardagen och läget ser ganska hopplöst ut.

En dag får dock Davis och Leo ett annat uppdrag. Du skickas ner i ett gruvschakt utrustade med varsin gravlink, en manick man har på sig som en ryggsäck och som kan manipulera tyngdlagen. Det är i mina ögon lite märkligt att de utrustar sina fångar med vad som i princip är det mest kraftfulla vapen du kan få i spelet, men jag är förstås ingen expert på hur man driver fångläger. Det är i alla fall här du introduceras till spelets riktigt stora positiva element - det är faktiskt riktigt kul att leka med fysikens lagar.

Senaste gravitationstrotsande filmen från Inversion

Din gravlink har en handfull olika funktioner. Du kan välja att antingen höja eller sänka gravitationen i området du siktar på. När du sänker gravitationen kommer till exempel fiender som tar skydd sväva upp och bli ett enkelt mål för dig att skjuta på, men du kan även välja att suga åt dig fienden för att sedan slunga iväg honom igen. Det sistnämnda alternativet är förstås betydligt roligare, och ganska effektivt som vapen mot andra fiender.

Senare i spelet får du även möjlighet att höja gravitationen, vilket då innebär att du slår omkull fiender och förhindrar dem att resa sig igen. Detta kombineras med fördel med en granat eller två, då de inte har någon möjlighet att fly. Du kan även skapa ett skyddande fält med den höjda gravitationen, vilket i praktiken blir som en sköld mot inkommande kulor. Effektivt när du hamnar i ett knivigt läge med många fiender på ingång.

Slutligen kan du även skapa en chockvåg med din Gravlink, och det är en bra funktion att använda som sista utväg när du har mycket folk nära inpå dig. Svagare fiender brukar dö direkt medan de lite kraftigare kastas omkull, men du får åtminstone alltid en sekund över att fly från ett farligt område.