Recension: Deadlight

Ett solklart ljus i mörkret

Zombier är ett ämne som är hett i spelvärlden nu och de har varit det under en längre period. Därför krävs det en originell idé eller ett riktigt bra genomförande för att kunna skilja sig från mängden. Deadlight har sedan första trailern haft något som tilltalat mig, bland annat den grafiska stilen och den mörka stämningen och det är nog inte bara jag som har haft höga förväntningar på spanska Tequila Works debutprojekt.

Året är 1986 när du startar spelet och har du rollen som Randall Wayne som är en av de överlevande i Seattle efter zombieapokalypsen som bröt ut för 145 dagar sedan. Du kastas rakt in i hetluften genom att du separeras från din grupp när du attackeras av zombier, eller Shadows som de kallas i spelet.

"Spelkänslan framkallar minnen från gamla favoritspel som det ursprungliga Prince of Persia eller Another World som också hade samma blandning mellan plattform, action och problemlösning."

Du måste därför på egen hand hitta en annan väg för att kunna återförenas med dem och senare även din familj som försvunnit vid ett tidigare tillfälle, dock under förhållanden som inte vid början är helt klara.

Deadlight visar upp ett mörker

Det första som slår mig i spelet är hur bländande vackert det är, vilket kanske är konstigt uttryckt med tanke på all dystopi i spelets värld. Spelet är i grund och botten ett tvådimensionellt plattformspel, men den grafiska stilen ger en mycket övertygande känsla av djup med väldigt detaljerade bakgrunder där det kan döljas Shadows som du kanske inte ser direkt. Det gör att du får uppleva en väldigt levande värld där faror kan lura var som helst. Karaktärsanimationerna är dessutom extremt välgjorda vilket gör att allt rör sig väldigt övertygande.

Spelkänslan framkallar minnen från gamla favoritspel som det ursprungliga Prince of Persia eller Another World som också hade samma blandning mellan plattform, action och problemlösning. Det etableras väldigt tidigt att du är väldigt omtålig som spelare och kan därför inte hantera några större antal Shadows på en och samma gång, utan du får i stället hitta kreativa sätt att undvika dem.

I början har du inget vapen alls, men utrustas snart med en yxa som gör att du åtminstone kan avvärja enstaka Shadows. Svingar du för mycket kommer du dock snabbt tömma din uthållighetsmätare vilket gör dig långsammare och ett enkelt byte för dessa vandrande hjärnkonsumenter. När du väl får tag i skjutvapen är du bättre utrustad att hantera större grupper, men ammunitionen är något du måste hushålla en hel del med, så därför kan dessa bara användas i nödfall.