Recension: Civilization V: Gods and Kings

Eurogamer Sverige recenserar den senaste expansionen till Civilization V - Gods & Kings (PC).

När Civilization V (7/10) kom ut för cirka två år sedan var de flesta i och för sig överens om att det var ett väldigt kompetent strategispel, men vissa ogillade ändå de ändringar som gjorts sedan del fyra i serien. Att försöka axla manteln i det som sannolikt är den mest anrika strategiserien gör sig nämligen inte utan att alla skillnader granskas med förstoringsglas. En av de saker som många tyckte saknades i spelet var religion, och efter snart två år med i huvudsak kosmetiska extramaterial vill Firaxis täppa igen den luckan med den första riktiga expansionen - Gods and Kings.

Det är glädjande att se att utvecklarna valt att inte bara plocka över religionssystemet från Civilization IV, utan istället skapat ett mer flexibelt och avancerat system. Med den nya expansionen införs nämligen en helt ny resurs i spelet: Tro. Tron alstras främst genom olika byggnader och när du har samlat ihop viss mängd Tro kan du välja olika bonusförmågor eller bygga speciella byggnader och enheter. Systemet med bonusar liknar till viss mån det som redan finns i spelet för kultur och sociala reformer.

"Du ger religionen ett namn och väljer sedan helt godtyckligt bonusar vid varje nivå, vilket får den färdiga religionen att påminna mer om en verktygslåda än ett regelverk."

En sak som dock skiljer är att vissa av religionens nivåer är begränsade i antal, vilket i praktiken innebär att om jag är för långsamt ute med att utveckla och sprida min religion kan jag hamna i ett läge där jag inte kommer vidare och min egen religion sakta dör ut. Kvar står jag då med enbart valet av vilka av motståndarnas religioner jag vill låta få inflytande över mina städer.

Civilization V: Gods and Kings - Lanseringstrailer

Civilization V var redan innan expansionen ett massivt spel med många vägar öppna för hur man vill spela, men viss kritik har ändå varit befogad kring det faktum att det finns en styrning i hur de olika kulturernas bonusar gjort vissa sätt att spela betydligt lättare. Med religionssystemet på plats ges större möjligheter att balansera ut svagheter för min civilisation eller att fokusera ännu mer om jag matchar religionens bonusar med de styrkor min kultur redan ger mig. Den ökade valfriheten är välkommen och när jag spelat ett tag med religion tillbaka som en bricka i spelet, så känns det nya inslaget så naturligt att jag börjar undra varför det inte funnits där från början.

Trots att jag gillar de spelmekaniska element som religionen för med sig, känner jag mig lite besviken på att religionerna i sig är väldigt identitetslösa. Personligen har jag alltid sett religion utformat lite som en manual där det förklaras hur man ska eller inte ska göra, eller vad som anses bra eller dåligt. Något sådant finns inte i religionerna i den här tappningen. Du ger religionen ett namn och väljer sedan helt godtyckligt bonusar vid varje nivå, vilket får den färdiga religionen att påminna mer om en verktygslåda än ett regelverk. Varför inte knyta in lite krav med bonusarna och tvinga mig att faktiskt spela efter en religions värderingar för att få dra nytta av den?