Recension: Pokémon Conquest

Ett storslaget djuräventyr i fickformat

Utöver de traditionella delarna i serien har fenomenet Pokémon ynglat av sig i en rad olika speltyper och till olika konsoler. Det senaste exemplet heter Pokémon Conquest och blandar de söta fickdjuren med strategirollspelet Nobunaga's Ambition. Det sistnämnda är en spelserie som kan spåras tillbaka ända till 1983, då den första delen i serien släpptes av Koei.

Nu möts alltså de två spelserierna i ett turordningsbaserat strategispel med tunga inslag av rollspel och givetvis mängder av Pokémon. Det må inledningsvis låta som en udda blandning som riskerar att slitas itu av de olika genrerna, men faktum är att slutresultatet är ett alldeles strålande äventyr som lär underhålla de flesta.

Pokémon Conquest inleds i kungariket Aurora, där jag som spelare tillsammans med min trofaste pokémon Eevee precis blivit utnämnd till krigsherre över landet. Kort därefter påbörjas min resa för att ena de 17 länderna i Ransei-området. När detta är gjort ska den legendariske pokémon som skapat världen avslöja sig. På resans gång utökas min armé av krigare och pokémon och jag möter den ondskefulle Nobunaga, som också försöker erövra de 17 kungarikena.

"Fans av spel som Advance Wars och Final Fantasy Tactics kommer att känna igen sig i Pokémon Conquest, då det är turordningsbaserade strider för hela slanten."

Första trailern för Pokémon Conquest

Handlingen i Pokémon Conquest blir aldrig mycket djupare än så, men mitt intresse hålls ändå vid liv tack vare den härliga blandningen av pokémon och karaktärer från japans historia som dyker upp i spelet.

Men handlingen och miljön som spelets utspelas i är inte det enda som skiljer sig från traditionella Pokémon-spel. I Pokémon Conquest rör det sig faktiskt om ett för serien helt nytt spelsystem. Fans av spel som Advance Wars och Final Fantasy Tactics kommer att känna igen sig i Pokémon Conquest, då det är turordningsbaserade strider för hela slanten.

Striderna är definitivt den största styrkan i Pokémon Conquest; det lyckas kombinera traditionell spelmekanik från japanska strategirollspel med de unika förmågor som kommer med varje pokémon. Förutom att vara starkare än din motståndare krävs det alltså också att din pokémon inte är av den typ som är extra svag mot fienden, och tvärtom. Om din eld-pokémon kämpar mot en vatten-pokémon så spelar det ingen roll om din är starkare, risken är ändå stor att du får rejält med stryk.

Detta öppnar en djup brunn av taktiska möjligheter i Pokémon Conquest, där styrkor och svagheter kan kombineras i all oändlighet för att skapa den perfekta armén. Lägg till ytterligare möjligheter då varje pokémon kontrolleras av en krigare, som också har olika förmågor som kan hjälpa till att vända krigets vindar.