Recension: Sound Shapes

En musikalisk upplevelse olik någon annan

Sound Shapes är mer en upplevelse än ett renodlat spel. På samma sätt som LittleBigPlanet 2 (8/10) är mer en plattform för spel än ett renodlat plattformsspel, är Sound Shapes något liknande men med en betydligt större fokus på ljud och musik.

Enspelarläget kan i det närmaste beskrivas som ett hyfsat simpelt plattformsspel där jag guidar en liten cirkel genom banor med olika hinder. Mitt mål är att aktivera så många ljud som möjligt på varje bana, vilka i sin tur skapar musik. Mer än så är det faktiskt inte och det är inte heller speciellt svårt att ta sig genom dess banor.

Spelet gör det klart för mig väldigt tidigt att allt rött är farligt och majoriteten av utmaningen består i att hitta samtliga ljud på banorna samt att undvika röda saker som dödar mig. Misslyckas jag med att undvika dessa hinder och råkar dö åker jag bara tillbaka till senaste sparpunkten, vilken oftast inte är alls långt borta.

"Jag är inte musikalisk för fem öre men jag lyckas ändå skapa hyfsade toner med lite god vilja."

Hade detta varit hela upplevelsen i Sound Shapes skulle jag vara extremt besviken, men lyckligtvis finns det ett ess i rockärmen på spelet. Och det esset är spelets skaparläge, som alltså påminner en hel del om LittleBigPlanet, men betydligt enklare. Jag kan placera en startpunkt och en slutpunkt vart jag vill på banan och sedan är det upp till mig att fylla den med ljud, toner, fiender och annat som jag låst upp i kampanjen.

Det går snabbt att slänga ihop en nivå och beroende på vart jag placerar de olika ljuden så låter de olika, precis som när man slår på olika strängar på en gitarr. Längst ner blir det låga toner och högre upp blir det alltså högre toner. Maskiner som skjuter pulserande, röda laserstrålar låter som en rytmisk baskagge och jag placerar även ut ljud som närmast låter som en harpa. Jag är inte musikalisk för fem öre men jag lyckas ändå skapa hyfsade toner med lite god vilja.

Så skapar du banor i Sound Shapes

Dock är vissa element av skapandet lite problematiskt, då de tryckkänsliga skärmarna på min Vita används för att flytta objekt, ändra storlek på dem och så vidare. Det kan lätt bli lite krångligt när två fingrar måste användas på den bakre skärmen för att ändra storlek på objekten. När jag skapar via PlayStation 3 är detta dock inget problem då de båda styrspakarna används istället.

Spelet släpps alltså till både PlayStation Vita och PlayStation 3 och de två versionerna är i stort sett identiska, så när som på kontrollerna i skaparläget, alltså. Personligen har jag dock lagt mest tid på Vita-versionen, då hörlurar är att föredra vid den här typen av spel.

Är då Sound Shapes en trevlig upplevelse? Ja, det är det. Bristen på variation och utmaning i enspelarläget vägs upp till stor del av musik från artister som Beck och Deadmau5, och olika grafiska stilar som gör att spelet påminner om såväl LocoRoco som Superbrothers: Sword & Scorcery EP. Samtidigt är spelets skaparläge både underhållande och lättillgängligt, vilket säkerligen lär leda till en rad kreativa nivåer i framtiden.

Sound Shapes är ett klart godkänt experiment som inte kommer bli en måste-ha-titel för PlayStation Vita, men som likväl motiverar sin existens genom att bjuda på en upplevelse olik någon annan.

7 / 10

Sound Shapes släpps den 8 augusti till PlayStation 3 och PlayStation Vita via PSN-butiken.

Läs vår betygspolicy Recension: Sound Shapes David Wahlström En musikalisk upplevelse olik någon annan 2012-08-07T15:40:00+02:00 7 10

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!