Recension: Test Drive: Ferrari Racing Legends

Blodrött ärovarv eller sorgligt motorstopp?

Ferrari. Ett namn de flesta människor på jorden förmodligen känner till. Det italienska bilmärket har sedan slutet av 1920-talet producerat flera av världens mest kända bilar för både nöjesåkning och tävlingsrace.

När racingmästarna Slightly Mad Studios, som ligger bakom de fenomenala Need for Speed: Shift-spelen, får chansen att göra ett spel som skildrar Ferraris karriär från 1947 fram till modern tid är förväntningarna såklart skyhöga. Har studion lyckats fånga den lyxiga, vilda känslan av de världsberömda bilarna eller är det ett pinsamt motorstopp?

För att besvara den frågan har jag tillbringat timtal med att bränna omkring på Europas tävlingsbanor i flera av de 50 bilmodeller som finns tillgängliga i Test Drive: Ferrari Racing Legends.

Enspelarläget är indelat i tre kampanjer som representerar tre tidsåldrar för Ferrari. Guldåldern är åren 1947 till 1973, silveråldern speglar 1974 till 1990 och den moderna åldern representerar bilar från 1990 fram till 2011. Utöver detta är de tre kampanjerna indelade i olika uppdrag, som i sin tur består av en rad olika uppgifter i form av tävlingar som skall genomföras.

"För att låsa upp ett nytt uppdrag måste jag klara alla uppgifter i det föregående."

Trailer från Test Drive: Ferrari Racing Legends

Inledningsvis finns ett uppdrag upplåst i varje kampanj och jag går vidare i karriären genom att klara av uppgifterna i tur och ordning. Dessa kan bestå av simpla mål som att vinna en tävling mot en grupp motståndare eller att sätta den snabbaste varvtiden. Vid vissa avklarade uppgifter belönas jag också med nya bilar då och då, oftast den bil jag just tävlat i.

Här hittar jag det första orosmolnet, nämligen sättet att gå vidare. För att låsa upp ett nytt uppdrag måste jag klara alla uppgifter i det föregående. Om jag upptäcker att en specifik uppgift är för svår finns det alltså inget sätt för mig att hoppa över den eller gå vidare på annat sätt. Detta är kanske inte något problem i sig, det är inget fel på spel som kräver att spelaren kämpar för sina framgångar.

Men problemet är att Test Drive: Ferrari Racing Legends ofta är oförlåtligt svårt. Redan på den tredje uppgiften i det andra uppdraget stötte jag på patrull då jag skulle sätta snabb varvtid. Trots att jag gjorde ett riktigt bra lopp med väldigt få misstag var jag ändå hela sex sekunder från gränsen och det tog många, långa försök innan jag lyckades ta mig vidare. När jag väl fick bilen som belöning efter att äntligen klarat av loppet ville jag inte veta av den längre.

Samtidigt har andra lopp långt senare i spelet varit betydligt enklare och det är därför synd att svårighetsgraden är såpass ojämn. I praktiken kan det innebära att många spelare inte kommer att få tag på sina favoritbilar eftersom de helt enkelt inte kommer att orka försöka tillräckligt många gånger för att låsa upp dem.

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!