Eurogamer.se

Recension: Hybrid

Energiskt skjutande med en udda twist

Summer of Arcade på Xbox 360 fortsätter och efter zombieapokalypsen på 80-talet i Deadlight (9/10) beger vi oss till en dystopisk framtid i Hybrid, ett skjutspel i tredjepersonsperspektiv från utvecklarna bakom Scribblenauts. I framtiden har jorden invaderats av den utomjordiska rasen Variants och de mänskliga Paladin måste bekämpa dem.

Kriget rasar för kontroll över ett speciellt ämne som kort och gott kallas Mörk Materia. Varför detta ämne är så viktigt förklaras aldrig riktigt, men det står snabbt klart att det enda sättet att få kontroll över ämnet är genom små, snabba dödsmatcher av olika slag.

Det gäller att ta kontroll över speciella punkter på de små banorna, eller att plantera bomber och liknande som vi är vana vid. Men mest av allt ligger fokus på renodlade dödsmatcher där det gäller att ta skydd och kika upp för att lyckas knäppa sina motståndare.

Vad är det då som är speciellt med Hybrid? Jo, det finns faktiskt poänger med spelmekaniken som gör spelet ganska unikt. För det första är varje spelare försedd med varsin jetpack, som snabbt transporterar en runt mellan skydden på de små banorna. Just ordet "transportera" är nyckelordet i fallet Hybrid, då du inte har mycket kontroll över din karaktärs rörelser.

Låt mig förklara. När jag befinner mig bakom ett skydd kan jag röra min karaktär till höger eller vänster och jag kan kika upp och skjuta, precis som i valfri tredjepersonsskjutare. Det är när jag ska förflytta mig till nästa skydd som spelets unika twist visar upp sig. För att röra mig siktar jag helt enkelt mot nästa skydd och trycker på en knapp, så rör sig min karaktär dit automatiskt. Under tiden kan jag sikta runt omkring mig och även röra mig lite i sidled, men jag kan aldrig ändra vart jag är på väg.

Hybrid - Lanseringstrailer

Detta må låta udda och rentav krångligt, men faktum är att denna spelmekanik fungerar förvånansvärt bra. Jag kastar mig mellan olika skydd och skjuter mina motståndare som jag aldrig gjort något annat och allting flyter hela tiden i 60 silkeslena bildrutor per sekund.

Jag utnyttjar också mina tre robotar för att bringa ond bråd död över mina fiender. Dessa robotar aktiveras efter att jag lyckats döda ett visst antal fiender och först får jag sällskap av en tanig liten robot med kulsprutor, för att senare assisteras av den brutale Warbringer, en gigantisk, flygande dödsmaskin. Har jag tur får jag även använda mig av den brutala ninjan Preyon, som med ett högt tjut attackerar närmaste fiende.

Tyvärr förtas mycket av charmen med spelet på grund av de ganska dåligt designade kartorna. Efter en lång session av spelande kan jag fortfarande inte urskilja banorna åt och de känns alla alltför lika varandra för att erbjuda tillräckligt med variation.

Det är synd, då Hybrid annars har en stabil grundidé som skiljer det från mängden och en vacker, men något generisk, presentation. Själva skjutandet lyfts av den udda twisten med spelets kontroll, men spelet når inte hela vägen på grund av bandesignen.

6 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Hybrid David Wahlström Energiskt skjutande med en udda twist 2012-08-16T13:00:00+02:00 6 10

Kommentarer (2)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!