Recension: New Super Mario Bros. 2

När vi gräver guld i Mushroom Kingdom

Det är intressant att se hur mycket Super Mario-formeln har utvecklats sen Super Mario Bros. släpptes till NES för 27 år sedan. I alla 2D-spel i serien som släpps har vi fått världskartor, nya specialförmågor och mängder av annat innehåll som har fört spelen framåt.

Samtidigt har det nästan alltid handlat om samma sak: Att helt enkelt ta sig genom världens bäst designade plattformsbanor, hjälpt av marknadens bästa spelkontroll för plattformsspel. En enkel kärna, som genom åren utvecklats med olika föremål och uppdrag för att röra om i grytan lite grann.

Därför säger det ganska mycket om utvecklingen när den stora nyheten i New Super Mario Bros. 2 är att jag som spelare ska samla mynt. Mer mynt än tidigare. Fler än en miljon mynt, faktiskt. Detta är vad Nintendos utvecklingsteam har bestämt ska vara det stora försäljningsargumentet för deras nya plattformsspel till Nintendo 3DS. Jag kan lugnt säga att jag för första gången på väldigt länge var skeptisk till ett plattformsspel med Mario i huvudrollen. Det händer inte ofta.

Nåväl, New Super Mario Bros. 2 ödslar ingen tid på något försök till story. I inledningen ser vi Mario och Luigi säga hej då till prinsessan för att flyga ut och samla mynt. Drygt 10 sekunder senare dyker Koopas ungar upp och har kidnappat prinsessan. Längre än så sträcker sig inte narrativet, men det är helt okej. Vi vet att Mario nästan aldrig handlar om att berätta en gripande historia.

"Halvvägs genom första världen har jag redan drygt 35 extraliv, för att inte tala om hur många jag har när jag når de sista världarna - där flera nivåer faktiskt är riktigt utmanande."

Ny trailer för New Super Mario Bros 2

Sedan bär det av genom en mängd världar med olika teman där fiender skall hoppas på, bossar skall besegras och mynt skall alltså samlas. Faktum är att de flesta av spelets banor är helt byggda kring det nästan maniska samlande som jag uppmuntras till. Nya specialförmågor låter Mario skjuta eldbollar som förvandlar fiender till fler mynt än vanligt.

Ett speciellt block sätter sig på Marios huvud och spottar ur sig mynt efter honom och de klassiska gröna rören kan också aktiveras för att spruta ut mängder av guld för Mario att plocka på sig, likt en något rundare Joakim von Anka.

Det dröjer inte länge innan jag upptäcker vissa problem med den nya fokuseringen på pengar och samlande. Mario-spelen har alltid varit generösa med extraliv, som kan hittas i gröna svampar eller genom att samla 100 guldmynt. Men när hela spelet praktiskt taget går ut på att fånga in så många mynt som möjligt blir det lite väl överdrivet. Halvvägs genom första världen har jag redan drygt 35 extraliv, för att inte tala om hur många jag har när jag når de sista världarna - där flera nivåer faktiskt är riktigt utmanande.

Men när jag har så många extraliv tar det bort spänningen med dödsföraktande plattformshopp då jag vet att jag bara kan nöta mig igenom nivån. Detta gör även att stoltheten av att klara ett svårt parti efter många försök avtar något.