Recension: Sleeping Dogs

Mitt liv som hund

Regnet piskar mot hjälmens visir när jag kramar asfalten i hög hastighet med min motorcykel. Klockan tickar ner snabbare och snabbare medan jag drar i gasreglaget med ett krampartat grepp. Jag är på väg mot en uppgörelse med ett fientligt inställt gäng. Deras brott mot mig och mina bröder kräver vedergällning. Jag kan inte längre stå passiv till deras handlingar.

Skyfallet öser ner över ett neonupplyst Hong Kong och ljudet av dess smattrande överröstar nästan musiken i mina öron, så jag skruvar upp volymen till max och låter de svenska metallstjärnorna Opeth fylla mina öron. Jag tar den sista kurvan halvt liggande innan jag är når min destination, tvärnitar, tar av mig hjälmen och kliver av motorcykeln. Det är dags för en uppgörelse.

Wei Shen, en Hong Kong-bo som spenderat ett par år i USA efter att familjen drabbats av en tragedi, har återkommit till hemlandet med ett mål. Sleeping Dogs skildrar hans resa mot revansch. Sun On Yee-triaden är hans nya familj och den nya karriären involverar utpressning, våld och blod. Dock med den lilla parentesen att han är där som polis, under djup täckmantel.

Sleeping Dogs är det andra spelet från den relativt nya utvecklaren United Front Games och skiljer sig markant från deras tidigare mer barnvänliga spel Modnation Racers. Dels genom att vara betydligt mer filmiskt men även med den strikta 18-årsgränsen. Det är i grund och botten ett kärleksbrev till Grand Theft Auto-formeln och Hong Kong-actionfilmer. En imponerande stor sandlåderepresentation av ett fiktivt Hong Kong läggs framför mina fötter och dess framtida öde är helt upp till mig att avgöra.

"Det är i grund och botten ett kärleksbrev till Grand Theft Auto-formeln och Hong Kong-actionfilmer. En imponerande stor sandlåderepresentation av ett fiktivt Hong Kong läggs framför mina fötter och dess framtida öde är helt upp till mig att avgöra."

Brutal spelfilmstrailer för Sleeping Dogs

Dock var det nära att spelet aldrig kom ut. Den då nystartade studion United Front Games arbetade med ett nytt spel som såldes in till Activision och försågs i den vevan med titeln True Crime: Hong Kong. Efter ett par års utveckling, snygga spelfilmer och förseningar lades dock utvecklingen ned, då beslutande makter inte såg någonting som kunde exploateras.

Drömmen såg ut att ta slut där och då, men Square Enix hade sett någonting av värde och köpte loss utgivarkontraktet och spelet som var under utveckling, gav det lite mer tid och resurser och slutresultatet är nu här med ett nytt namn.

Wei Shen lever som sagt djupt under täckmantel i brottssyndikatet Son On Yee, med målet att avslöja eller hindra deras kriminella aktiviteter. I sedvanligt sandlådemaner består hans vardag av uppdrag som behöver klaras av, sidoaktiviteter att förströ sig med och erfarenheter att uppleva. Hans mobiltelefon visar sig vara hans viktigaste ägodel - med den kontaktar Shen sina uppdragsgivare, oavsett om det är triaden eller polisväsendet.