Recension: Adidas Micoach

Kaká söker maka

Som om det inte redan fanns nog med tränings- och fitnesspel till Xbox 360:s kameratillbehör Kinect, trillade för några veckor sedan Adidas Micoach ner i min brevlåda, och det blev ännu en gång dags att svetta ned vardagsrummet i hopp om att ett fullvärdigt alternativ till traditionella gym hade uppfunnits för hemmabruk. Precis som med alla produkter som påstår sig uppfylla samma ändamål från TV-shop visar sig svaret som vanligt vara nej, även om spelet innehåller vissa kvalitéer som träningsredskap.

Adidas Micoach innehåller alla grundläggande funktioner som vi kommit att förvänta oss av spel i genren, och utöver hederligt motionerande framför teven erbjuds vi verktyg som avancerad planering på hur vi ska lägga upp vår träning, en interagerad hemsida där vi kan registrera träning utanför spelet (som tyvärr mest känns som en reklamplats för Adidas övriga produkter), och så vidare. Det som ska få titeln att sticka ut från mängden är dock den rad världsberömda idrottsstjärnor vi får som personliga tränare till spelets riktigt generösa mängd olika träningsprogram.

"Spelets absolut största brist är tyvärr att rörelseigenkänningen fungerar alldeles för dåligt."

Bland de kända ansiktena jag kommit att hata under en knapp månads tid - eftersom de har tvingat mig att träna tre dagar i veckan - finner vi bland annat den brasilianske fotbollsstjärnan Kaká, det serbiska tennisproffset Ana Ivanović, och den brittiska friidrottaren Jessica Ennis i sällskap av tio andra idrottsikoner. Vilka du får se mest av beror på vad du väljer för träningsschema, varav några fokuserar på enskilda sporter såsom fotboll och tennis, medan andra är utformade för att träna upp kondition eller styrka i hela kroppen.

Programmen känns bra utformade och bjuder på ordentlig träning, och rent träningsmässigt håller det snäppet högre kvalitet än majoriteten inom genren. Underhållningsmässigt ligger det däremot en bra bit efter, och där några titlar som exempelvis EA Active försöker få mig glömma att det är renodlad träning jag sysslar med genom att maskera svettandet i korta minispel där jag exempelvis springer ute i naturen eller cyklar i branta backar, påminner Micoach mig ständigt om att vi minsann inte är här för att ha roligt. Visst finns det några fristående minispel även i Micoach, men dessa har inget med träningsdelen att göra och är så uselt genomförda att dess motsvarigheter i Kinect Sports framstår som legendariska mästerverk i jämförelse.

Lanseringstrailer för Adidas Micoach till Kinect

Spelets absolut största brist är tyvärr att rörelseigenkänningen fungerar alldeles för dåligt. Visst fungerar den hyfsat till stor del, men rätt vad det är så får den för sig att blunda för mina rörelser. Rent motionsmässigt kanske det bara är bra då jag får utföra övningen några gånger extra, men när jag gjort trettio armhävningar framför teven och spelet bara räknat med två är det lätt att jag tappar orken att fortsätta. Dessutom får jag ingen som helst återkoppling på vad jag gör för fel när jag misslyckas med en rörelse, vilket får Micoach att kännas mer som en tränings-DVD än ett avancerat spel.

Jag har även problem med en rad detaljer, som att jag exempelvis ständigt skickas tillbaka till en meny mellan varje övning och tvingas bekräfta att jag vill påbörja nästa. Det tar inte lika lång tid som i Wii Fit, men det leder ändå till en onaturlig paus i träningen. Ett annat problem är att vissa övningar kräver redskap såsom hantlar och pilatesbollar, vilket är helt okej, men det finns ingenstans i spelet där du kan välja om du har tillgång till dessa saker eller ej, så även om du inte har någon pilatesboll kommer övningar med denna att dyka upp gång på gång och du tvingas vifta förbi dem varje enstaka tillfälle.

Allt för många missar av den här typen gör att Adidas Micoach känns väldigt opolerat. Kan du se mellan fingrarna för dessa irritationsmoment är titeln ett bra träningsverktyg när du väl använder det. Som spel betraktat är det däremot inte mycket att hänga i granen, och det motiverar mig aldrig att vilja dyka upp vid nästa planerade träningstilfälle på samma sätt som andra spel i genren faktiskt lyckats med.

4 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Adidas Micoach Kristoffer Nyrén Kaká söker maka 2012-08-27T10:00:00+02:00 4 10