Eurogamer.se

Recension: Rigonauts

Loppet är riggat!

Många av denna lågsäsongs mest intresseväckande spel har i mitt tycke hittats bland de lite mindre, nedladdningsbara titlarna.

Rigonauts tillhör denna skara och tack vare att spelet blev tvåa i Activision Independent Games Competition blev jag lite extra nyfiken när det dök upp för recension. Ian Slutz och Jason Earp är de båda hjärnorna bakom verket och tillsammans går de under utvecklarnamnet Engient.

Rigonauts har en ytterst enkel premiss. Inför varje nivå ska en farkost med besättnings sättas ihop, vars resultat blir i regel något som skulle kunna liknas vid en medeltida stridsvagn.

"När fokuset helt och hållet ligger på att skapa kunde de väl gjort det lite mer intuitivt och åtminstone gett mig några ledtrådar till vilken typ av fordon jag behöver bygga på en nivå. Som det är nu vet jag inte om det jag byggt kan rulla framåt eller ens håller ihop förrän jag har startat banan."

När min rullande dödsmaskin är färdigbyggd är det bara att trycka på körknappen så sköter sig resten automatiskt. Målet på varje bana är följaktligen att skjuta ner motståndarens vidunder innan min egen skapelse brakar ihop.

Vad som vid första ögonkastet verkade som en relativt actionbetonad historia visar sig alltså vara något som mer kan liknas vid ett pusselspel. Så fort skapelsen är färdig tappar jag helt kontrollen över vad som händer och med lite listighet och en skopa tur går det vägen.

Rigonauts: Broadside-trailer

Lyckligtvis kan jag när som helst avbryta försöket, starta om och försöka rätta till de misstag jag gjort i min konstruktion. Problemet är att den information jag får om olika byggdelar och kanoner är ytterst bristfällig - det hela blir således ganska slumpartat och att klara en nivå på första försöket blir kvickt en praktisk omöjlighet.

Bristen på direkt kontroll över händelseförloppet frestar minst sagt mitt tålamod och när jag exempelvis är ytterst nära att klara en nivå, men endast kan agera åskådare när mitt rullande kanontorn snubblar på målsnöret, blir jag nästan gråtfärdig.

Utöver mitt problem med själva spelidéen finns även en hel del annat grus i maskineriet. Gränssnittet är som jag nämnt väldigt bristfälligt och kontrollen saknar helt och hållet genvägar för att underlätta byggandet.

När fokuset helt och hållet ligger på att skapa kunde de väl gjort det lite mer intuitivt och åtminstone gett mig några ledtrådar till vilken typ av fordon jag behöver bygga på en nivå. Som det är nu vet jag inte om det jag byggt kan rulla framåt eller ens håller ihop förrän jag har startat banan.

Konceptet tilltalar möjligen mer kreativa personer än jag själv, men för mig falnar intresset och irritationen växer.

Tillsammans med en nästintill total avsaknad av musik och väldigt burkiga ljudeffekter gör detta att jag inte kan låta bli att känna att spelet inte är färdigt. Det är måhända en produkt ifrån en väldigt liten, oberoende utvecklare, men det ursäktar inte en så stor och uppenbar brist på finputsning.

Spelet kostar trots allt i nuläget en hundralapp att köpa på Steam och det är det helt enkelt inte värt, hur man än vrider och vänder på det. Kanske kan det vara aningen mer intressant när det dyker upp till iOS och Android för en lite mindre peng inom kort.

Denna version av titeln rekommenderar jag hur som helst de allra flesta att undvika.

4 / 10

Läs vår betygspolicy Recension: Rigonauts Joakim Håkansson Loppet är riggat! 2012-08-28T10:14:00+02:00 4 10

Kommentarer (1)

Det går inte längre att kommentera. Tack för ditt deltagande!