Recension: Transformers: Fall of Cybertron

Eurogamer Sverige recenserar Transformers: Fall of Cybertron (PC, PlayStation 3, Xbox 360).

Jag har funderat på hur jag ska betygsätta något baserat på ett av mina bästa barndomsminnen. Är det lättare att ha överseende med eventuella brister bara för att det ändå är baserat på något jag minns med kärlek och glädje? Eller blir jag extra kritisk när detaljer inte stämmer överens med det jag upplevde som barn?

Alla dessa frågor har jag ställt mig under min tid med Transformers: Fall of Cybertron. Som ung pojkvasker var den tecknade serien med de stora robotarna bland det bästa jag visste. Optimus Prime, Bumblebee, Megatron och alla de andra fanns alltid nära till hands, antingen på en nästintill söndertittad VHS-kassett eller i lådan med leksaker, där de trängdes med andra Transformers.

Trots Michael Bays försök att våldta mina barndomsminnen har min kärlek till Transformers lyckats hålla sig stark och jag är en av dem som älskar Transformers: War for Cybertron (5/10), som släpptes för två år sedan. Spelet har absolut sina brister - flera nivåer var lite väl upprepande, valet av robot att kontrollera gör inte så mycket skillnad i spelmekaniken som jag önskat och samarbetsläget är sisådär. Ändå tycker jag väldigt bra om spelet eftersom det representerar en återgång till Transformers som jag mindes dem, även om designen var lite annorlunda.

"Borta är möjligheten att inför varje nivå välja mellan tre Transformers, då jag istället kontrollerar i princip en ny robot på varje nivå, vilket gör att både banan och handlingen har kunnat skräddarsys mer till varje enskild karaktär."

En uppföljare som utlovar mer av allt borde alltså få min ovillkorliga kärlek. Eller?

Mycket har ändrats under de två år som gått, men kärnan har bibehållits och utvecklats. Fall of Cybertron inleds nästan exakt där föregångaren slutade och som titeln antyder speglar det de sista dagarna på planeten Cybertron. Kriget mellan Autobots och Decepticons eskalerar snabbare än någonsin och Autobots nyblivne ledare Optimus Prime kämpar för att evakuera deras dömda hem.

Transformers: Fall of Cybertron - Lanseringstrailer

Samtidigt försöker Megatron och hans undersåtar göra allt i deras makt för att förhindra att Autobots flykt. Mitt i alltihop försvinner Grimlock, en av de starkaste bland Autobots, spårlöst och en jakt inleds för att hitta honom innan Optimus och de andra måste lämna Cybertron.

Jag blir snabbt förvånad över hur medryckande handlingen är i Fall of Cybertron. Detta tack vare större fokus på berättande än föregångaren. Borta är möjligheten att inför varje nivå välja mellan tre Transformers, då jag istället kontrollerar i princip en ny robot på varje nivå, vilket gör att både banan och handlingen har kunnat skräddarsys mer till varje enskild karaktär. Som Optimus Prime skjuter jag mig genom det mesta och som personlige favoriten Cliff Jumper använder jag min funktion för osynlighet för att smyga mig på mina blivande offer.

Som den store Bruticus stampar jag mig fram över mina fiender och som Soundwave använder jag Rumble och Laserbeak för assistans. Denna variation i spelsätt och handling gör att jag har svårt att sluta spela, även när klockan närmar sig två på natten.